Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - andragogika (KPD / 33AZS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33AZS - SZZ - andragogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy ke SZZ z Andragogiky mohou být průběžně inovované. Aktuální verze je přístupna na web-sites KPD PdF OU - na Portálu.a) Strategie a politika CŽU1. Vymezení základních pojmů.2. Charakteristika a genealogie myšlenky vzdělávání jako doprovodu celého průběhu života - formování konceptu permanentního vzdělávání3. Teoreticko-metodologický základ současného konceptu celoživotního učení4. Nové možnosti (formy - open-systémy, distance-systémy, podporné komponenty - edukační technologie) a trendy rozšíření přístupu ke vzdělání5. Subjekty CŽU - účastníci, lektoři, organizátoři, stát, nadnárodní společenství a organizace6. Objektivní potřeba politiky CŽU (kontextová analýza) - pokrok ve vědách a pracovních technologiích, exploze informací, flexibilní příprava zaměstnanců - umocňování docility, růst individualizace a globalizace života, zvyšování úrovně lidského života, prodlužování absolutního věku člověka, etc.7. Identifikace hýbatelů - nové edukační paradigma, průnik participační didaktiky do všech stupňů edukační soustavy, vzdělání jako investice/jako zboží8. Významné obecné faktory - komponenty efektivnosti provádění konceptu CŽU (uznávání, propustnost, rovný přístup, funkční gramotnost, sociální partnerství, stimulace poptávky, kvalita, poradenství)9. Klíčové kompetence a dovednosti osobnosti zítřka -v komparaci cílových představ/realizace ze 70. let 20. st. a dneška10. Návrhy pro rozvoj CŽU v oblasti vzdělávání počátečního (všeobecné, odborné), terciárního a dalšího11. Antropogogické pojetí CŽU jako báze efektivní konceptualizace andragogiky12. CŽU pro 21. století ve strategických dokumentech - nadnárodních /národních / regionálních / institucionálních:13. Provázanost strategie CŽU a operačních programů ČR pro 2007-2013: Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Lidské zdroje a zaměstnanostVymezení základních pojmů.b) Obecná andragogika1. Vědy o výchově, edukologie, antropogogika. Jejich postavení v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku.2. Pedagogika, andragogika a gerontagogika, jejich vzájemné vazby, proces a význam jejich osamostatňování.3. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti. Funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.4. Systém andragogických věd a jejich tematické zaměření. Pomocné a hraniční vědy andragogiky.5. Výzkum a vědní produkce v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.6. Andragogika a společenské potřeby a očekávání, integrální andragogika, edukace, reedukace, vzdělávání, péče, osvěta.7. Kategorizace komponent celoživotní učení: školní vzdělávání dospělých, další vzdělávání a další profesní vzdělávání dospělých, zájmové a občanské vzdělávání, sebevzdělávání. Formální, neformální a informální učení.8. Vzdělávání jako součást vzdělávací politiky, vzdělávání dospělých v mezinárodních a národních dokumentech, jeho aktuální stav a problémy ve světě, v Evropské unii a v ČR.9. Cíle, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.10. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace.11. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace;

Získané způsobilosti

SZZ je vyvrcholením univerzitního studia oboru Andragogika - bakalářský stupeň; dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení si dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

FRANC, O. (ed.). Aktuální problémy celoživotního vzdělávání. Praha : ÚŠI, 1980. KALNICKÝ, J. Aktuálnosť celoživotného vzdelávania, s.26-28. Národná osveta 2/1994, 1994. KALNICKÝ, J. Aktuálnost filozofie celoživotního učení. In KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. s. 6-24. Ostrava : PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.MALACH, J. Celoživotní učení. Ostrava : PdF OU, 2006. TITMUS, C. J. (ed.). Lifelong Education for Adults. An International Handbook. 590 s. Oxford, NY, etc.: Pergamon Press, 1989. ISBN 0-80-030851-1.WAIN, K. Philosophy of Lifelong Education. London, 1987. WALKLIN, L. Teaching and Learning in Further and Adult Education. Cheltenham : Nelson Thornes, 2005. ISBN 0-7487-0145-1.CROPLEY, A. J. (ed.). Towards a System of Lifelong Education: Some Practical Considerations. Oxford : Pergamon, 1980. KALNICKÝ, J. Adult Education Experience in the CSFR. In Adult Education and the social Exchange with Special Empasis to the Role of Adult Education by Reduction of the Unemployment. s. 132-139. Bělehrad : Council of Europe, Beograd University, 1990. KALNICKÝ, J. Celoživotné vzdelávanie a manažment I. In Osvetová práca 9/1990, s. 11-13. Bratislava, 1990. KALNICKÝ, J. Celoživotné vzdelávanie a manažment II. In Osvetová práca 10/1990, s. 9-12. Bratislava, 1990. HUSEN, T. (ed.). Schooling in Modern European Society. Oxford - New York : Pergamonn Press, 1992.

Požadavky

Student má prokázat u SZZ orientaci v teoretických poznatcích z každého z uvedených okruhů, jakož i dovednost aplikovat tyto poznatky v praktických situacích (nebo simulacích). Student může předložit u SZZ své portfolio - soubor materiálů, dokladujících jeho studium a aktivity spojené s přípravou na studium (seznam prostudované odborné literatury, příp. jiných pramenů, včetně cizojazyčné, vztahující se k předmětu studia součástí Andragogiky uvedených v cílích předmětu tohoto materiálu; zpracované seminární práce, simulace projektů, případně záznamy o vlastním lektorování u dospělých, či seniorů apod.)

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.