Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky 1 (KPD / 33PD1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33PD1 - Základy pedagogiky 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojetí a předmět pedagogiky (vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, klasifikace základních směrů současné pedagogiky).2. Základní pojmy pedagogiky (klasické pojmy: výchova, vzdělávání; nové pojmy: edukace - edukační realita - edukační prostředí).3. Struktura pedagogiky (konstituované disciplíny pedagogiky, významná témata pedagogiky). Informační zdroje ke studiu pedagogiky (základní knižní publikace, časopisy, elektronické zdroje).4. Ideály a cíle edukace (klasifikace, fáze, etapy), složky výchovy (rozumová, mravní estetická, pracovní, tělesná).5. Principy a zásady edukace (klasifikace a aplikace na edukační proces).6. Výchova a vzdělávání v podmínkách multikulturního světa, podstata a cíle multikulturní výchovy.7. Formy (rodinná, školní, mimoškolní, sebevýchova) a metody výchovy.8. Vzdělávací systémy - typologie, současné trendy, vymezení pojmu škola z pedagogického hlediska, edukační a jiné funkce školy; struktura českého školství ve srovnání se zahraničním.9. Výzkumné metody pedagogiky (pedagogika jako explorativní teorie - zkoumání a posuzování, pedagogika jako explanační teorie - identifikace a objasňování jevů edukační reality).10. J. A. Komenský a jeho pedagogický systém.11. Alternativní pedagogické směry, alternativní vzdělávání.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost základních termínů a kategorií pedagogiky,- znalost českých a zahraničních informačních zdrojů k pedagogice,- dovednost klasifikovat základní směry současné pedagogiky,- dovednost posoudit a vysvětliv význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost učitele,- dovednost pracovat nazákladní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou.

Literatura

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Marek Zeman, 1994. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 1996. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. Bolková, G. Teze k problematice obecné pedagogiky (distanční opora). Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-233-5.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997.

Požadavky

Písemný znalostní test."Student může ze zápočtového testu získat 0-100 bodů (min. 51 bodů). Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.