Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny pedagogiky (KPD / 3DEP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3DEP1 - Dějiny pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Výchova a vzdělávání v antice. Vzdělávací systém ve Spartě a Aténách. Řecká filozofie výchovy - Sokrates, Platón, Aristoteles. Sofisté. Výchova a vzdělávání ve starověkém Římě. Quintilianus.2. Středověké školství. Scholastika. Středověká univerzita a její organizace. Vznik a vývoj městských škol. Křesťanská výchova (sv. Augustinu, T. Akvinský).3. Vliv renesance a humanismu na výchovu a školství. Renesanční myslitelé - T. More, G. Campanella, F. Bacon, F. Rabelais, M. Montaigne, Erasmus Rotterdamský, jejich názory na výchovu.4. J. A. Komenský a jeho pedagogicko didaktický systém.5. J. B. Basedow a jeho odkaz dnešku - filantropismus ve výchově.6. J. J. Rousseau a jeho odkaz dnešku - naturalistická pedagogika.7. Pedagogický systém J. Locka a transfer pozitivních prvků do současnosti.8. Herbartismus v pedagogice.

Získané způsobilosti

Student si osvojuje znalost dějin pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace, orientuje se v klíčových historických pedagogických spisech a osobnostech, rozvíjí schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje školství a výchovy do současnosti, získává dovednost komparativně zpracovat semestrální práci při správném použití primární a sekundární literatury ke studiu a následně je schopen kriticky pracovat se zjištěnými fakty. Aplikuje získané vědomosti do současné pedagogické praxe a ovládá základní komunikační a interakční techniky.

Literatura

ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha: vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-80003.CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. JŮVA, J. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. CACH, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha : SPN, 1990. POLIŠENSKÝ, J. Komenský, muž labyrintů a naděje. Praha : Academia, 1996. CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha : vlastním nákladem, 2001.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích.Student zpracuje a tvořivě představí na semináři semestrální práci, ve které využije historicko - srovnávací metodu. Analyzuje vybranou dobu nebo pedagogický systém vybrané osobnosti pedagogiky a filozofie. Jde o komparaci ve smyslu hledání inspirativních zdrojů pro současnou edukaci (východiskem je studovaná aprobace). Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.