Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny pedagogiky (KPD / 3DEPG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3DEPG - Dějiny pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Výchova ve starověkých civilizacích, poselství antické výchovy (sokratovská dialogická metoda, Platónova paidea, římská škola - Quintilianus).2. Patristika a scholastika a jejich vliv na tehdejší výchovu (Augustin, T. Akvinský).3. Renesanční pedagogika (Francois Rabelais, Michel de Montaigne).4. Předchůdci J. A. Komenského ve světě i u nás (J. Hus, bratrská a jezuitská škola).4. J. A. Komenský a jeho filosoficko-pedagogický systém.5. Filantropismus ve výchově (J. B. Basedow).6. Vývoj názorů na výchovu v 17. a 18. století (J. Locke, J. J. Rousseau).8. Herbartismus v pedagogice a jeho vliv na pedagogické myšlení konce 19. a 20. stol.9. Pedagogika v českých zemích v 18. a 19. stol. (G. A. Lindner).10. Počátky pedologických tendencí v pedagogice (L. N. Tolstoj, P. P. Blonskij, E. Keyová aj.).11. Pragmatismus a pozitivizmus v pedagogice (J. Dewey, H. Spencer).12. Reformní pedagogika na počátku 20. století (F. Drtina, V. Příhoda, J. Čáda).13. Pedagogické směry 20. století.

Získané způsobilosti

Student získá:znalost významných etap v dějinách pedagogiky v návaznosti na filosoficko-pedagogické myšlení, dovednost orientovat se v základních historických pedagogických spisech a osobnostech, schopnost aplikovat pedagogické myšlení na současné školství.

Literatura

ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. SOMR, M. Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2009. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984. CACH, J. a kolektiv. Výchova a vzdělání v českých dějinách II. Praha : SPN, 1990. CACH, J., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách III. Praha : SPN, 1990. KUDLÁČOVÁ, B. Dejiny pedagogického myšlenia.1. Počiatky vedomej výchovy a pedagogickej teórie. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2009. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. SROGOŇ, T. et al. Dejiny skolstva a pedagogiky. Bratislava : SPN, 1986. VACÍNOVÁ, T. Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského. Praha : UJAK, 2009. ŠMAHELOVÁ, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno : MSD, 2008. HÁBL, J. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.

Požadavky

Zpracování semestrální práce, v jejímž rámci se student pokusí historicko-srovnávací metodou analyzovat vybranou osobnost dějin pedagogiky nebo pedagogický systém a jeho možný vliv na současné pojetí výchovy. Orientační písemná kontrola základních nastudovaných vědomostí. Ústní zkouška.Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou - rozhovorem - z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.