Předmět Dějiny pedagogiky (KPD / 3DEPG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3DEPG - Dějiny pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Výchova ve starověkých civilizacích, poselství antické výchovy (sokratovská dialogická metoda, Platónova paidea, římská škola - Quintilianus).2. Patristika a scholastika a jejich vliv na tehdejší výchovu (Augustin, T. Akvinský).3. Renesanční pedagogika (Francois Rabelais, Michel de Montaigne).4. Předchůdci J. A. Komenského ve světě i u nás (J. Hus, bratrská a jezuitská škola).4. J. A. Komenský a jeho filosoficko-pedagogický systém.5. Filantropismus ve výchově (J. B. Basedow).6. Vývoj názorů na výchovu v 17. a 18. století (J. Locke, J. J. Rousseau).8. Herbartismus v pedagogice a jeho vliv na pedagogické myšlení konce 19. a 20. stol.9. Pedagogika v českých zemích v 18. a 19. stol. (G. A. Lindner).10. Počátky pedologických tendencí v pedagogice (L. N. Tolstoj, P. P. Blonskij, E. Keyová aj.).11. Pragmatismus a pozitivizmus v pedagogice (J. Dewey, H. Spencer).12. Reformní pedagogika na počátku 20. století (F. Drtina, V. Příhoda, J. Čáda).13. Pedagogické směry 20. století.
Získané způsobilosti
Student získá:znalost významných etap v dějinách pedagogiky v návaznosti na filosoficko-pedagogické myšlení, dovednost orientovat se v základních historických pedagogických spisech a osobnostech, schopnost aplikovat pedagogické myšlení na současné školství.
Literatura
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. SOMR, M. Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2009. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984. CACH, J. a kolektiv. Výchova a vzdělání v českých dějinách II. Praha : SPN, 1990. CACH, J., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách III. Praha : SPN, 1990. KUDLÁČOVÁ, B. Dejiny pedagogického myšlenia.1. Počiatky vedomej výchovy a pedagogickej teórie. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2009. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. SROGOŇ, T. et al. Dejiny skolstva a pedagogiky. Bratislava : SPN, 1986. VACÍNOVÁ, T. Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského. Praha : UJAK, 2009. ŠMAHELOVÁ, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno : MSD, 2008. HÁBL, J. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.
Požadavky
Zpracování semestrální práce, v jejímž rámci se student pokusí historicko-srovnávací metodou analyzovat vybranou osobnost dějin pedagogiky nebo pedagogický systém a jeho možný vliv na současné pojetí výchovy. Orientační písemná kontrola základních nastudovaných vědomostí. Ústní zkouška.Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou - rozhovorem - z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
Garant
Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.