Předmět Pedagogická diagnostika (KPD / 3PDDG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3PDDG - Pedagogická diagnostika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teoretické a metodologické základy pedagogické diagnostiky.2. Diagnostický proces- jeho funkce, třídění a etapy.3. Zásady pedagogické diagnostiky, parametry diagnostického procesu (platnost, spravedlnost, objektivita, spolehlivost, citlivost, efektivita, komplexnost aj.)4. Metody pedagogické diagnostiky a tvorba diagnostického nástroje.5. Vstupní diagnostika. Diagnostika individuálních zvláštností sociability a morálního rozvoje žáka.6. Poznávání osobnosti žáka. Žák jako hodnocený subjekt. Chyby při poznávaní osobnosti žáka.7. Diagnostika sociálního prostředí, subjektivních podmínek a jiných příčin determinujících úspěch nebo neúspěch žáka.8. Učitel jako realizátor diagnostického procesu. Diagnostické kompetence učitele. Autodiagnostika práce učitele.9. Didaktická diagnostika, třídní/školní hodnocení, didaktické testování.10. Dynamika sociálních vztahů ve skupině resp. ve školní třídě.11. Diagnostika v procesu rozhodování, etické aspekty, standardy pro diagnostiku a testování.12. Diagnostika školní, poradenská, klinická, forenzní, rodičovská, peer-diagnostika..13. Formalizované diagnostické procedury (např. test školní zralosti, testy studijních předpokladů, testy jazykové, talentové zkoušky aj¨).
Získané způsobilosti
Student získá:- znalosti teoretických a metodologických zásad pedagogické diagnostiky - dovednosti charakterizovat a vhodně užít diagnostických metod, popisu a rozlišení diagnostických kompetencí učitele, a jejich dalšího rozvoje, konstrukce základních diagnostických nástrojů, jako např. záznamového archu, didaktického testu apod. - kompetenci k provedení diagnostického šetření v podmínkách školy s využitím základních metod a k adekvátní interpretaci a prezentaci diagnózy žákovi, skupině žáků, rodičům
Literatura
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci (Pedagogická diagnostika žiaka). Bratislava : Práca, 1999. MALACH, J. Pedagogická diagnostika pro učitele. Ostrava : Pedagogická fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-551-5.HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. NIEMIERKO, B. Diagnostyka edukacyjna. Warszawa : Wydawnictwo naukowe PWN, 2009. ISBN 978-83-01-15749-4.NITKO, A. J. Educational Assessment of Students. New Jersey : Pearson Merill Prentice Hall, 2004. ISBN 0-13-097781-0.Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha : Testcentrum, 2001. ISBN 80-86471-07-1.CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-262-9.KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
Požadavky
Student na základě samostudia a přednášeného učiva vybere nebo sestaví vhodný diagnostický nástroj (záznamový arch, dotazník, osnovu rozhovoru aj.), který aplikuje ke sběru dat v reálném edukačním prostředí a s použitým nástrojem, procesem sběru dat a výslednou diagnózou seznámí ostatní studenty.Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
Garant
doc. PhDr. Josef Malach, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Malach, CSc.