Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogického výzkumu (KPD / 3PDVZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3PDVZ - Základy pedagogického výzkumu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Výzkum a jeho etapy, typologie pedagogických výzkumů, návrh výzkumného projektu2. Informační zdroje výzkumu, časopisy zaměřené na pedagogický výzkum, databáze3. Výzkumný problém a jeho typologie4. Základní charakteristika a realizace kvantitativního výzkumu5. Základní charakteristika a provedení kvalitativního výzkumu6. Výzkumné proměnné a výzkumné hypotézy7. Výzkumný soubor a jeho stanovení8. Metoda pozorování, záznamová média, analytické tabulky9. Metoda škálování, sémantický diferenciál10. Metoda dotazníková a interview11. Metody didaktického testování, zkoumání výsledků vzdělávání12. Pedagogický experiment, jeho typologie, realizace, interpretace výsledků13. Požadavky na nakládání s výzkumnými daty. Etické aspekty výzkumném práce, plagiátorství

Získané způsobilosti

Studenti na základě studia předmětu pochopí význam systematické realizace pedagogického výzkumu a jeho provádění v souladu s teoreticky podloženou metodologií, včetně vytvoření výzkumného projektu. Dokáží stanovit předmět výzkumu, výzkumný problém a cíle. Určí si sledované proměnné a pomocí nich stanoví výzkumné hypotézy. Osvojí si znalost hlavních metod a technik výzkumu, které uplatní při zkoumání předmětu výzkumu na vhodně vymezeném souboru. Naučí se přehledně a srozumitelně prezentovat výzkumná data a pochopí význam validní interpretace výzkumných výsledků.

Literatura

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : PAIDO, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.JANÍK,T. a kol. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001-2008). Brno : PdF MU. ISBN 978-80-210-4771-6.Odborné časopisy: The New Educational Rewiev, Pedagogika, Pedagogická orientace, European Journal of Teacher Education, International Journal of Educational Research. SIKOROVÁ, Z. Učitel a učebnice: Užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava : Oftis, 2011. ISBN 978-80-7368-923-0.ČERVENKOVÁ, I. Žák a učebnice: Užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava : Oftis, 2011. ISBN 978-80-7368-924-7.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1031-2.RUBACHA, K. Metodologia badań nad edukacja. Waszawa : Wyd. Ajkademickie i profesjonalne, 2008. ISBN 978-83-60501-11-5.LUBOCKI, M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków : Ofic. Wyd. Impuls, 2006. ISBN 978-83-7308-608-1.GORISZOWSKI, W. Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych. Warszawa : WSP TWP, 2006. ISBN 83-88278-75-4.GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava : Regent, 2006. ISBN 80-88904-46-3.PILCH, T., BAUMANN, T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe a jakościowe. Warszawa : Wyd Žak, 2001. ISBN 83-88149-69-5.

Požadavky

V rámci studia předmětu student vypracuje seminární práci o rozsahu do 10 normostran, ve které podá informaci o svém výzkumném projektu z hlediska základních komponent. Velký důraz bude přitom kladen na vhodně definovaný předmět výzkumu, výzkuný/é problém/y, formulace cílů výzkumu, definování sledovaných proměnných a formulaci adekvátních a ověřitelných hypotéz. V práci student rovněž stanoví způsob výběru osob do výzkumného souboru a odůvodní výběr výzkumné/ých metody.Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.