Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Základy pedagogiky (KPD / 3SZKP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3SZKP - SZZ - Základy pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "KPD/3SZKP - Základy pedagogiky pro obor Pedagogika (Bc.)"a) Obecná pedagogika a základy didaktiky1. Pedagogika jako věda.2. Základní pedagogické pojmy.3. Cíle, obsah a složky výchovy.4. Metody a formy výchovy.5. Pedagogika volného času.6. Multikulturní výchova.7. Současný vzdělávací systém v ČR.8. Výuka jako proces.9. Cíle výuky a učební úlohy.10. Metody výuky.11. Organizační formy výuky.12. Alternativní školy.13. Pedagogický výzkum.14. Výzkumné techniky.b) Filozofický a historický kontext pedagogiky1. Výchova a vzdělávání v antice.2. Středověké školství.3. Vliv renesance a humanismu na výchovu a školství.4. J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém.5. Výchova a vzdělávání v době osvícenství.6. Česká škola a pedagogika v 18. a 19. století.7. Významné osobnosti české pedagogiky 19. a první pol. 20. století.8. Poválečné období v českém školství a školská legislativa.9. Systém vzdělávání učitelů. Vzdělávání učitelů v českých zemích od 18. st. do současnosti.10. Filosofie, její předmět a pojetí.11. Hlavní filozofické směry 19. století.12. Hlavní filozofické směry 20. století.13. Současný svět a jeho charakteristika z hlediska filozofie.14. Bytí člověka ve světě - tělesno, duševno a duchovno, jejich pojetí z hlediska historie i současnosti.c) Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace1. Sociální pedagogika - vznik, předmět, základní pojmy.2. Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.3. Sociální interakce a komunikace.4. Rodina jako základní výchovná instituce.5. Mravní formování člověka.6. Škola jako specifické sociální prostředí.7. Pedagogická diagnostika - předmět, zásady, diagnostický proces.8. Cíl, obsah a přístupy pedagogické diagnostiky.9. Metody pedagogické diagnostiky.10. Poznávání osobnosti žáka, chyby, diagnostika v procesu rozhodování.11. Vstupní diagnostika.12. Pedagogická a sociální integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.

Získané způsobilosti

Zkouška je vyvrcholením bakalářského studia oboru Pedagogika, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. PALOUŠ, R. K filosofii výchovy. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-4253-90-3.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. MALACH, J. Pedagogická diagnostika pro učitele. Ostrava : Pedagogická fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-551-5.MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : PAIDO, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. HASS, A. Morální inteligence : jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2008. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci (Pedagogická diagnostika žiaka). Bratislava : Práca, 1999. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. Od antiky k postmoderně. Praha : Portál, 2004. KINDLON, D., THOMSON, M. Kainova výchova. Jak ochránit emoční život chlapců. Praha : Triton, 2011. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2010. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence, 2. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2010. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-029-4.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha : Slon, 2002.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z každé ze tří částí pedagogiky a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s oborem (seznam prostudované odborné literatury, zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.