Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ Pedagogika (KPD / 3SZPP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3SZPP - SZZ Pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Student oboru Pedagogika vykonává 2 státní závěrečné zkoušky, a to ze Základů pedagogiky (KPD/3SZPP) a ze Základů psychologie pro obor Pedagogika (KPD/3SZPS).Aktuální verze rozpracovaných okruhů SZZ - Základy pedagogiky je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "KPD/3SZPP - Základy pedagogiky pro obor Pedagogika (Bc.)"Okruhy ke státní závěrečné zkoušce ze Základů pedagogiky pro obor "Pedagogika":a) Obecná pedagogika a základy didaktiky1. Pedagogika jako věda.2. Základní pedagogické pojmy.3. Cíle, obsah a složky výchovy.4. Metody a formy výchovy.5. Pedagogika volného času.6. Výchova ke zdravému způsobu života.7. Multikulturní výchova.8. Současný vzdělávací systém v ČR.9. Předškolní a primární pedagogika.10. Výuka jako proces.11. Cíle výuky a učební úlohy.12. Kurikulární dokumenty.13. Metody a formy výuky.14. Alternativní školy.15. Pedagogický výzkum, výzkumné techniky.b) Filozofický a historický kontext pedagogiky1. Výchova a vzdělávání v antice.2. Středověké školství a význam Karolínské renesance při vytváření středověkých škol.3. Vliv renesance a humanismu na výchovu a školství.4. J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém.5. Výchova a vzdělávání v době osvícenství.6. Česká škola a pedagogika v 18. a 19. století.7. Významné osobnosti české pedagogiky 19. a první pol. 20. století.8. Poválečné období v českém školství a školská legislativa.9. Systém vzdělávání učitelů. Vzdělávání učitelů v českých zemích od 18. st. do současnosti.10. Filosofie, její předmět a pojetí.11. Hlavní filozofické směry 19. stol.12. Hlavní filozofické směry 20. stol.13. Současný svět a jeho charakteristika z hlediska filozofie.14. Bytí člověka ve světě - tělesno, duševno a duchovno, jejich pojetí z hlediska historie i současnosti.15. Mravní formování člověka.c) Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace1. Sociální pedagogika. Vznik, předmět a vývoj.2. Sociologie - charakteristika, vymezení předmět. Sociogeneze - předmoderní, moderní a postmoderní typ společnosti.3. Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.4. Socializační činitelé (primární, sekundární).5. Sociální interakce a komunikace.6. Současná rodina jako primární socializační prostředí.7. Rodina jako základní rodinná instituce.8. Mravní formování člověka, psychologie morálního vývoje.9. Sociální instituce.10. Škola jako specifické sociální prostředí.11. Škola jako sociálně integrační činitel a jako činitel sociálně diferencující.12. Pedagogická diagnostika.13. Cíl, obsah a přístupy pedagogické diagnostiky.14. Metody pedagogické diagnostiky.15. Sociální a pedagogická interakce žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v podmínkách běžné základní školy.

Získané způsobilosti

Zkouška je vyvrcholením bakalářského studia oboru pedagogika, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : Karolinum, 2002. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1186-3.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. Od antiky k postmoderně. Praha : Portál, 2004. ŠATAVA, L. Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha, 2001. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2008. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2008. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha : SLON, 2005. KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití. Kapitoly z mezilidské etiky. Praha : SLON, 2004. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence, 2. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2002. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 2003. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z každého ze tří okruhů pedagogiky a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

Mgr. Iva Červenková, Ph.D.doc. PhDr. Josef Malach, CSc.