Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Základy pedagogiky a psychologie (KPD / 3SZZK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3SZZK - SZZ - Základy pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "Základy pedagogiky - Společný základ pro obory se zaměřením na vzdělávání (Bc.)";Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogické a školní psychologie - Studium - Okruhy otázek k SZZ na katedře pedagogické a školní psychologie - "Obory zaměřené na vzdělávání - Bc."Základní tematické okruhy (pedagogická část):1. Pedagogika jako věda, základní kategorie.2. Interakce a komunikace ve výchově.3. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.4. Osobnost žáka a pedagogická diagnostika.5. Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry.6. Mravní výchova v edukaci.7. Cíle výchovy a cíle výuky.8. Strategie výuky - metody a formy.9. Výchova v rodině.10. Základy pedagogiky volného času.Základní tematické okruhy (psychologická část):1. Vývoj názorů na duševní život člověka. Reprezentativní psychologické teorie: psychoanalýza, behaviorismus, humanistická psychologie.2. Pojetí osobnosti v psychologii a její geneze. Sebeobraz, sebepojetí, životní krize a osobní růst.3. Duševní výkonnost člověka - kognitivní procesy, inteligence, schopnosti a dovednosti4. Citový život člověka, typy citové reaktivity, temperament. Emoční inteligence - empatie.5. Příčiny chování - motivace: potřeby, zájmy, postoje, hodnotová orientace.6. Vývoj některých osobnostních funkcí, kognitivní a mravní vývoj, socializace jedince.7. Život mezi lidmi - kontexty sociální interakce.8. Komunikace mezi lidmi. Transakční analýza, asertivní chování.9. Modely chování, interpersonální přitažlivost a vztahy, význam prosociálního chování.10. Sociální skupiny, vztahy ve skupině a pravidla života ve skupinách.

Získané způsobilosti

Zkouška je uzavřením bakalářského studia v oblasti pedagogiko-psychologické přípravy, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : Karolinum, 2002. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : UP, 2004. VÁGNEROVÁ, M., VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha : UK, 1992. ATKINSONOVÁ, R., L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1186-3.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999. JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Praha : Atlantis, 1994. NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997. FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. Od antiky k postmoderně. Praha : Portál, 2004. ŠATAVA, L. Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha, 2001. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2008. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2008. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. DRÁPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál, 1999. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha : SLON, 2005. KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití. Kapitoly z mezilidské etiky. Praha : SLON, 2004. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-058-8.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.GWYNETH, D. Neverbální komunikace. Praha : Portál, 2005. MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2002. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno : Barrister and Principal, 2002. ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2002. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 2003. ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.PAULÍK, K. Základy psychologie. 2.vydání. Ostrava: FF OU, 2003. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat základní orientaci v teoretických poznatcích z oblasti pedagogiky a psychologie a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.