Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy didaktiky (KPD / 3ZDID)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 3ZDID - Základy didaktiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy.2. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě.3. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh.4. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.5. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování.6. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu. Učebnice jako základní kurikulární materiály, funkce, strukturní prvky, vlastnosti dobrých učebnic.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost klíčových didaktických kategorií.- znalost repertoáru vyučovacích metod a organizačních forem výuky,- dovednost formulovat cíle výuky (v kognitivní, afektivní i psychomotorické doméně),- dovednost posoudit náročnost učební úlohy,- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorované vyučovací hodiny,- dovednost analyzovat a hodnotit pozorované vyučovací hodiny z hlediska didaktické teorie,- dovednost posoudit přednosti a nedostatky různých vyučovacích metod a organizačních forem,- schopnost pracovat s odbornou pedagogickou literaturou,- kompetence diagnostické, projektové a sociálně-komunikativní.

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010. KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., VOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009. SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.

Požadavky

- Student v průběhu semestru vypracuje analýzy 5 vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování v hodinách na SŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu.- Student zpracuje seminární práci řešící konkrétní didaktický problém na základě prostudování (nejméně) dvou odborných monografií.- Student se aktivně podílí na diskusi v seminářích.Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - Student úspěšně absolvuje vědomostní test (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 51 bodů započteno 0 - 50 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Iva Červenková, Ph.D.Mgr. Bc. Martina Rozsypalová