Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aktivizační metody ve výuce (KPD / AKTIV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / AKTIV - Aktivizační metody ve výuce, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Příprava učitele na výuku, projektování výuky, organizační a komunikační kompetence učitele.2. Metody výuky. Kategorizace dle J. Maňáka a I. J. Lernera.3. Práce se slovními monologickými a dialogickými metodami.4. Problémové metody výuky. Metody podporující tvořivé myšlení - problémový výklad, brainstorming, snow ball, metoda černých skříněk aj.5. Aktivizující metody - metoda hraní rolí, case study, ano-ne, zpřeházené věty, pětilístek, volné psaní aj.6. Projektové vyučování - možnosti využití v předmětové výuce.7. Samostudium. Učení se z textu, vyhledávání a třídění informací.8. Organizační formy výuky, typy, možnosti užití ve výuce, pozitivní stránky a limity užití. Organizační formy výuky v alternativním školství.9. Skupinová výuka - pravidla pro práci ve skupinách, organizace činností, skupiny formálně a neformálně tvořené, paralelní, hvězdicové, kruhové. Homogenní a heterogenní skupiny.10. Praktické aplikace možnosti práce ve skupině, vedení žáků, způsob kontroly.

Získané způsobilosti

- znalost hlavních výukových metod;- schopnost posoudit pozitiva a limity jednotlivých výukových metod;- dovednost aplikovat aktivizující metody ve výuce v rámci konkrétního tématu;- dovednost motivovat žáky, povzbudit je v činnosti a zaujmout alternativními učebními aktivitami.

Literatura

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc : Hanex, 2007. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Praha : Portál, 2002. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2001. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : PdF OU, 2002. BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : PdF UK, 2008. MALACH, J. Efektivní metody ve vzdělávání dospělých - studijní opora k DIS vzdělávání. 72 s. Ostrava : PdF OU, 2003. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.

Požadavky

Student se aktivně účastní seminářů.Student v průběhu semestru písemně zpracuje dva projekty (výběr z učitelem nabízených témat), ve kterých prokáže schopnost didaktické analýzy vyučovací hodiny. V rámci tohoto projektu využije konkrétní aktivizační výukovou metodu. Jeden z těchto zpracovaných projektů pak prakticky představí v semináři (cvičný výstup).

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.