Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Andragogika (KPD / AN2GO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / AN2GO - Andragogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probírané látky1. Andragogika a její místo mezi vědami o výchově. Vznik andragogiky a etapy jejího vývoje. Vazba andragogiky na jiné vědní obory. Agogika, pedagogika, andragogika, geragogika. Základní pojmy andragogiky, dospělý, učení, vzdělání, vzdělávání, (pře) výchova dospělých, formativní a informativní působení.2. Předmět, význam a úkoly andragogiky a jejich vymezení a analýza, učící se dospělý, teoretický a praktický význam andragogiky, analytické, verifikační a prognostické úkoly andragogiky.3. Systém andragogických věd, obecná andragogika, didaktická andragogika, komparativní andragogika, sociální andragogika, kulturní andragogika.4. Typy a metody andragogických výzkumů - základní, aplikovaný, kvantitativní, kvalitativní, ex post facto, experimentální, terénní, laboratorní, evaluační, diagnostický.5. Dospělost a její periodizace. Různé způsoby vymezení dospělosti (UNESCO, ISCED). Způsoby periodizace dospělého věku.6. Koncept integrální andragogiky V. Jochmanna. Akční pole andragogiky v jejím širším pojetí.7. Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání.Národní a evropské dokumenty o celoživotním vzdělávání a učení (Bílé knihy, Učení-dosažitelný poklad, Celoživotní vzdělávání pro všechny, Hamburská deklarace, Agenda pro budoucnost, Memorandum o celoživotním učení).8. Vzdělávání dospělých. Metody a formy vzdělávání dospělých.Učitelé a lektoři vzdělávání dospělých a jejich funkce. Hodnocení výsledků vzdělávání dospělých. Andragogická didaktika. Legislativa v oblasti vzdělávání dospělých.9. Oblast sociální andragogiky/pedagogiky, sociální práce a péče, péče o lidi mimo pracovní sféru v tíživých životních situacích. Andragogické intervence. Pracovníci v oblasti formativního působení na dospělé a jejich typizace. Penitenciární a postpenitenciární péče. Probační a mediační služba.10. Specifické způsoby vzdělávání dospělých. Profesní vzdělávání dospělých, podnikové vzdělávání a výchova, personální management, péče o lidské zdroje. Rekvalifikační vzdělávání. Distanční vzdělávání. Vzdělávání seniorů.11. Kulturní a kulturně výchovná práce s dospělými. Vzdělávací a výchovný potenciál kultury, její specifika a význačné rysy. Význam kultury pro oblast výchovy a vzdělávání dospělých. Nástin kulturní andragogiky.12. Působení médií a prostředí. Klasifikace médií. Výchovný a vzdělávací přínos médií. Negativní působení médií a jeho eliminace. Přehled typologie prostředí. Působení prostředí a možnosti jeho využití k pozitivnímu ovlivňování dospělých.

Získané způsobilosti

Informační penzum o metodách zkoumání v andragogice včetně informačních zdrojů. Dále budou studenti schopni využívat pojmového aparátu andragogiky jako vědy o učení se dospělých ve všech souvislostech a postihnout současné funkce vzdělávání a výchovy dospělých. Naučí se prakticky aplikovat poznatky o vzájemné podmíněnosti cílů, podmínek a prostředků vzdělávání dospělých. Seznámí se s národními a mezinárodními dokumenty o vzdělávání dospělých.

Literatura

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3.BOČKOVÁ, V. A KOL. Antologie textů k andragogice. Olomouc, 1991. MALACH, J. Celoživotní učení. Ostrava : PdF OU, 2006. Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava : PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489.BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. Praha : Karolinum, 1997. MALACH, J. , ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2.ŠKODA, K. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha : Karolinum, 1996. VYMAZAL, J. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In. Leirman, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha : Karolinum, 1996. PALÁN, Z. Lidské zdroje. Výkladový slovník. Praha : Academia, 2002. ROGERS, A. Teaching Adults. Open univerzity, 1986. NESÉTOVA, I., HORTVÍKOVÁ, P. Základy péče o společensky nepřizpůsobivé občany. Ostrava: PdF OU, 2004.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce. Seminární práce z okruhů probírané látky, v rozsahu určeném vyučujícím.Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:- osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na studijní pobyt,- studium odborné literatury a studijních opor,- odevzdání dvou seminárních prací (konceptů) dle zadání vyučujícího.Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

Mgr. Milan Chmura, Ph.D.