Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Celoživotní učení (KPD / BCELU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / BCELU - Celoživotní učení, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývoj koncepce celoživotního učení, dokumenty, strategie (Memorandum o CŽU 2000, Strategie CŽU ČR a její Implementační plán (2007 a 2009), koncepce lifelong-lifewide-lifedeep learning).2. Rodina a rodinná výchova v konceptu CŽU.3. Preprimární vzdělávání (formální učení).4. Základní vzdělávání (formální učení).5. Střední vzdělávání (formální učení).6. Celoživotní učení v terciárním segmentu vzdělávání - VOŠ a VŠ (formální učení).7. Celoživotní učení v produktivním věku (formální, neformální ), další klasifikace.8. Andragogické základy vzdělávání dospělých, specifikace vzdělávání dospělých, principy, metody a formy VD.9. Strategie vzdělávání dospělých, otevřené a distanční vzdělávání vč. e-learningu, Asociace institucí vzdělávání dospělých10. Celoživotní učení v postproduktivním věku, vzdělávání seniorů (formální a neformální učení), Univerzity třetího věku, Asociace U3V11. Celoživotní učení informální - sebevzdělávání, edukační funkce médií, edukační funkce volného času.12. Programy podpory celoživotního učení. Evropský sociální fond na podporu CŽU. Program LLP. Zájmové vzdělávání dětí i dospělých.13. Výzkumy efektů a efektivity celoživotního učení. Školy jako centra celoživotního učení - projekty podpory.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalosti příslušné terminologie, koncepcí a institucí realizujících celý systém CŽU,- dovednosti kriticky analyzovat vztah mezi programovými záměry a edukační realitou a vyvozovat z toho závěry směřující do právní, ekonomické, organizační, personální a edukační oblasti, - kompetenci k tvůrčímu rozpracování teoretických, obvykle multiparadigmatických rámců CŽU na stávající podmínky v podobě projektů vzdělávání a učení se ve smyslu lifelong-lifewide-lifedeep learning.

Literatura

ALEXANDER, T. Andragogika. Radom-Kraków : Wyd. Naukowe Institutu Technologii eksploatacji, 2009. ISBN 978-83-7204-703-8.ALEXANDER, T. Andragogika. Radom-Kraków, Wyd. Naukowe Institutu Technologii eksploatacji, 2009. ISBN 978-83-7204-703-8.BENEŠ, M. Andragogika. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.MALACH, J. Celoživotní učení. Ostrava : PdF OU, 2006. Časopis Andragogika. Memorandum o celoživotním učení. EU, 2000. Metodický portál - www.rvp.cz. Strategie celoživotního učení ČR (2007) a její Implementační plán (2009). MALACH. J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2.Asociace Univerzit Třetího Věku (AU3V). Bílá kniha terciárního vzdělávání (2009) a navazující dokumenty. 2009. Dlouhodobé záměry MŠMT (např. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (vládní usnesení č. 535). Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011 - 2015. Evropská asociace pro výzkum vzdělávání dospělých. Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. 2001. Rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní a střední vzdělávání (VÚP Praha a NÚOV Praha). Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012. Strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR. 2003. Výsledky mezinárodních výzkumů výsledků vzdělávání PISA a TIMSS. MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň : Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9.ZLÁMALOVÁ, H. Distanční vzdělávání a e-learning. Praha : Univerzita J. A. Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.Dokumenty CONFINTEA VI. 2009. VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8.GRALE (The Global Report on Adult Learning and Education, 2009). Využití širokých možností učení se a vzdělávání dospělých pro uskutečnitelnou budoucnost - Belémský rámec pro aktivity" (Harnessing the Power and Potential of Adult Learning and Education for a Viable Future - Belém Framework for Action). Závěrečný dokument CONFINTEA VI. Belém, 2009. MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3236-7.Programy celoživotního učení - LLP (NAEP).

Požadavky

Student v průběhu semestru vypracuje seminární práci v rozsahu do 10 stran textu, kromě příloh, ve které provede analýzu vybraného segmentu celoživotního učení podle kritéria věku, vzdělávacího stupně, vzdělávací oblasti nebo domény či podle míry řízenosti a institucionalizace vzdělávaní a učení (formální, neformální a informální učení). Na jejím základě připraví projekt ucelené vzdělávací aktivity, který bude zohledňovat edukační specifika zvoleného segmentu CŽU. Formálním rámcem projektu mohou být školní kurikulární dokumenty (RVP-ŠVP), formuláře akreditačních žádostí v systému dalšího vzdělání, včetně profesního (např. DVPP) a rekvalifikačního. Struktura písemné formy seminárního úkolu:Úvod (zdůvodnění výběru tématu, přístup k jeho zpracování, struktura seminární práce).Teoretická část - definice pojmů, základní myšlenky použité teorie, komparace názorů autorů. Praktická část - provedení analýzy, průzkumu, sondy, prezentace zjištění, interpretace dat, tvůrčí rozpracování teoretických postulátů do praxe. Závěr - shrnutí základních myšlenek, doporučení ke změně praxe, právní úpravy, koncepce apod.Použitá literatura (podle ČSN ISO 690).Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

PaedDr. Tomáš Boudadoc. PhDr. Josef Malach, CSc.