Předmět Obecná didaktika (KPD / BOBDI)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / BOBDI - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktika jako věda o výuce.2. Příprava učitele na výuku, didaktická analýza učiva.3. Interakce a komunikace ve výuce.4. Cíle výuky - typologie, formulace, využití.5. Učební úlohy - formulace, typologie, náročnost, taxonomie dle D. Tollingerové.6. Organizační formy výuky.7. Vyučovací metody - základní charakteristiky, rozčlenění dle J. Maňáka a I. J. Lernera. Aktivizační a tvořivé metody ve výuce.8. Kurikulum v teorii a praxi. Základní školské dokumenty - učební plány a učební osnovy. Tematické plány. Rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy.9. Materiálně didaktické prostředky. Analýza učebnic.10. Hodnocení, autoevaluace a klasifikace ve výuce. Didaktický test - tvorba, požadavky na validitu a reliabilitu.11. Osobnost učitele ve výuce. Typologie, učitelovo pojetí výuky, pedeutologické výzkumy v ČR a zahraničí.
Získané způsobilosti
- znalost hlavních didaktických pojmů a kategorií;- znalost základních pedagogických koncepcí, směrů a paradigmat;- schopnost analyzovat vyučovací proces, identifikovat a charakterizovat jeho zákonitosti;- dovednost projektovat vlastní výuku;- schopnost vytvořit didaktickou analýzu učiva pro konkrétní vyučovací předmět;- dovednost vhodně využívat a posoudit efektivnost užití aktivizačních metod ve výuce;- schopnost vytvořit relevantní hodnotící nástroj pro výuku (didaktický test).
Literatura
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2001. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : PdF OU, 2002. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci (Pedagogická diagnostika žiaka). Bratislava : Práca, 1999. SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikce: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E.. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009.
Požadavky
Student vypracuje následující seminární úkoly:1. projekt výuky (didaktickou analýzu učiva vybraného tematického celku), rozsah min. 3 normostrany,2. recenzi didakticky orientované monografie (odborné knihy s tematikou výuky, vzdělávání, komparativních studií apod.) , rozsah min. 3 normostrany.
Garant
doc. PhDr. Josef Malach, CSc.
Vyučující
PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.