Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická diagnostika a evaluace (KPD / BPEDI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / BPEDI - Pedagogická diagnostika a evaluace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogická diagnostika a pedagogická evaluace jako pedagogické vědy. Předměty zkoumání, pojmový aparát, literatura, teoretické a výzkumné problémy. Diagnostická a evaluační kompetence učitele ZŠ a SŠ.2. Funkce, principy, aktéři, etapy a výsledky procesu pedagogické diagnostiky. Struktura a obsah diagnózy žáka.3. Pedagogické a školní hodnocení - cíle a diagnostika jejich dosažení, normy a formální požadavky.4. Formativní, orientující a sumativní hodnocení a jejich vazby. Slovní hodnocení, známkování, školní vysvědčení.5. Komparace systémů školního hodnocení ve vybraných zemích.6. Metody školního hodnocení, zvl. ústní zkouška, písemná zkouška, didaktický text, analýza výkonu, portfolio aj.7. Hodnocení a sebehodnocení žáků, studentů, diagnostika a autodiagnostika oblastí rozvoje žáka (kognitivní, etická, estetická, fyzická, pracovní aj.).8. Pedagogická evaluace - oblasti evaluace, vnější a vnitřní evaluace. Evaluace a kvalita školy a vzdělávacího systému. Modely kvality.9. Evaluace výsledků vzdělávání - národní testování.10. Reformy maturitních zkoušek, "státní maturita " v ČR - historie, stav, budoucnost11. Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání a jejich dopad na vzdělávací politiku a praxi (PISA, TIMSS aj.)12. Přidaná hodnota vzdělávání, měření, využití. Efektivita učitele a školy. Hodnocení učitelů - metody a opatření.13. Vnitřní evaluace školy (cíle, obsah, metody, využití), Hodnocení klimatu třídy a školy.14. Externí instituce pro diagnostiku a evaluaci (pedagogicko-psychologické poradenství, diagnostický ústav), Česká školní inspekce, mezinárodní organizace: IAEA (International Association for Educational Assessment), AEA-E (Association for Educational Assessment - Europe) a jejich aktivity.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalosti příslušné terminologie, zásadních funkcí a principů a norem pedagogické diagnostiky a pedagogické evaluace u nás i v zahraničí, - dovednosti využívat běžných metod a nástrojů pedagogické diagnostiky a evaluace a analyzovat získané diagnózy v procesu plánování a řízení výuky a hodnocení (měření) jejích výsledků,- kompetenci k samostatnému tvůrčímu naplňování hlavních diagnostických funkcí s využitím efektivních nástrojů a při dodržování odborných a etických standardů.

Literatura

SEBEROVÁ, A., MALČÍK, M. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.NIEMIERKO, B. Diagnostyka edukacyjna. Warszawa : Wydawnictwo naukowe PWN, 2009. ISBN 978-83-01-15749-4.CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.RYŠKA, R. Evaluace a přidaná hodnota ve vzdělávání. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2009. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-262-9.KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.MALACH, J. Pedagogická diagnostika pro učitele. Ostrava : Pedagogická fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-551-5.VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc : UP, 2006. ISBN -244-1422-8.KELBLOVÁ, L. a kol. Čeští žáci v mezinárodním srovnání. České školství ve světle dlouhodobě zjištěných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006. ISBN 80-211-0524-0.NITKO, A. J. Educational Assessment of Students. New Jersey : Pearson Merill Prentice Hall, 2004. ISBN 0-13-097781-0.TONDL, L. Hodnocení a hodnoty. Metodologické rozměry hodnocení. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-131-1.Inspekční zprávy České školní inspekce. PELLEGRINO, J. W., CHUDOWSKY, N., GLASER, R. (ed.). Knowing what Students Know. The Science and Design of Educational Assessment. Washington, DC : National Academy Press, 2001. Measuring Improvements in Learning Outcomes: Best Practices to Assess the Value-Added of Schools. Centre for Educational Research and Innovation. OECD, 2008. National Assessment of Educational Progress. 2010. NIEMIERKO, B. Pomiar wyników ksztalcenia. Warsazawa : WSiP, 1999. ISBN 82-02-07474-8.SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7.Standards for Teacher Competence in Educational Assessment of Students. 1990. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha : Testcentrum, 2001. ISBN 80-86471-07-1.MONS, N. Theoretical and Real Effects of Standardised Assessment. Eurydice : EACEA, 2009. MALACH, J., MALČÍK, M. Value-added Assessment in Postsecondary Schools, Theoretical Approaches and Research Results in the Czech Republic. Kultura i Edukacja, 2010. Výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech. Praha : Sekce měření výsledků vzdělávání, Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0415-5.Výsledky mezinárodních výzkumů výsledků vzdělávání. Informace k vyplňování vysvědčení na základních školách od školního roku 2009/2010. MŠMT, 2009. MCKINSEY & COMPANY. Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení. 2010. POL, M. (ed. českého vydání). Serena aneb autoevaluace škol v Evropě. Žďár nad Sázavou : Fakta, 2006. ISBN 80-902614-8-5.Vyhlášky MŠMT o základních a středních školách v aktuálním znění. Zjišťování přidané hodnoty. Celková zpráva projektu LS0602. Praha : Středisko vzdělávací politiky PdF UK Praha, 2008.

Požadavky

Student v průběhu semestru vypracuje seminární práci v rozsahu do 10 stran textu, kromě příloh, při jejímž zpracování prokáže kompetenci analyzovat současný stav sledovaného jevu v národních nebo mezinárodních podmínkách, realizovat pilotní průzkum nebo vytvořit a prakticky ověřit diagnostický, resp. evaluační nástroj. Témata budou určena pro individuální nebo týmovou práci. Výsledek své nebo skupinové aktivity student/i prezentuje/í a obhajuje/í před ostatními studenty ve skupině. Struktura písemné formy seminárního úkolu:Úvod (zdůvodnění výběru tématu, přístup k jeho zpracování, struktura seminární práce).Teoretická část - definice pojmů, základní myšlenky použité teorie, komparace názorů autorů. Praktická část - provedení analýzy, průzkumu, sondy, prezentace zjištění, interpretace dat, tvůrčí rozpracování teoretických postulátů do praxe.Závěr - shrnutí základních myšlenek, doporučení ke změně praxe, právní úpravy, koncepce apod.Použitá literatura (podle ČSN ISO 690).Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.