Předmět Školní pedagogika (KPD / BPSKP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / BPSKP - Školní pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělávání, předmět, vymezení pojmu edukace.2. Systém pedagogických věd, teorie a praxe pedagogiky, funkce a úkoly pedagogiky.3. Subjektivní a objektivní činitelé výchovy ve vztahu k sociálnímu prostředí.4. Edukace a zákonitosti edukace - zásady.5. Cíle edukace a jejich uspořádání, kompetence edukanta a edukátora.6. Obsah edukace, výchovné složky, integrované učivo, průřezové učivo.7. Podmínky edukace, prostředky a jejich vztah k cíli.8. Metody edukace, materiálně didaktické prostředky.9. Výchovný proces a jeho organizace, česká výchovně vzdělávací soustava. Současná vzdělávací a školská politika v ČR - Národní vzdělávací program.10. Alternativní pedagogika, vývoj a současný stav českého školství.11. Tradice české školy a alternativní pedagogika - význam pro současnost.12. Metodologické otázky pedagogiky a výzkum v pedagogice13. Shrnutí a akcentace základních kategorií a pojmů v pedagogice.
Získané způsobilosti
Úspěšným absolvováním předmětu student získá:- znalost historie pedagogických teorií, jejich vývoje a současných trendů,- dovednost systematizace pedagogických věd ve vědním systému a prvků v ped. prostoru,- schopnost klasifikace cílů edukace,- schopnost komparace základních cílů vzdělávání na jednotlivých úrovních vzdělávací soustavy, - schopnost charakterizovat a klasifikovat prvky výchovy,- kompetence samostatně realizovat jednoduchý pedagogický průzkum.
Literatura
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2.vydání, 2002. ISBN 80-7178-631-4.MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.MALACH, J. Úvod do pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Ostrava: OU, 2005. Vybrané spisy J. A. Komenského, I. - IV. díl. Praha, 1958. WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha: PedF UK, 1997. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: PdF OU, 2003. SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. VÁŽANSKÝ,M., SMÉKAL,V. Základy pedagogiky volného času. 1.vyd. Brno: Paido, 1995. ISBN 8090173799.
Požadavky
- vyhledávaní relevantních informací na edukačních portálech,- samostatné studium doporučených lit. pramenů,- příprava na zkoušku,- absolvování zkoušky.Předmět může být absolvován při studijním pobytu v zahraničí za následujících podmínek: - konzultace s vyučujícím před odjezdem na studijní pobyt,- přečtení 5 monografií a odevzdání práce dle pokynů vyučujícího.
Garant
PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Milan Chmura, Ph.D.doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.