Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Základy pedag. a psychologie (KPD / BSZZK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / BSZZK - SZZ - Základy pedag. a psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "Nová akreditace 2012 - KPD/BSSZK, BKSZZ Základy pedagogiky a psychologie - Společný základ pro obory se zaměřením na vzdělávání (Bc.)"Okruhy k pedagogické části zkoušky:1. Pedagogika jako věda.2. Základní pedagogické pojmy.3. Výzkumné metody pedagogiky.4. Interakce a komunikace ve výchově.5. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.6. Osobnost žáka.7. Pedagogická diagnostika.8. Osobnost pedagogického pracovníka.9. Alternativní vzdělávání.10. Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry z historického i současného hlediska.11. Současný svět a jeho charakteristika z hlediska filozofie.12. Mravní výchova v edukaci.13. Cíle výchovy.14. Výchova v rodině.15. Základy pedagogiky volného času.Okruhy k psychologické části zkoušky:1. Vývoj názorů na duševní život člověka.2. Reprezentativní psychologické směry.3. Pojetí osobnosti v psychologii a její geneze.4. Nižší kognitivní procesy.5. Duševní výkonnost člověka.6. Příčiny chování.7. Vývoj některých osobnostních funkcí, mravní vývoj, socializace jedince.8. Citový život člověka.9. Vývoj a formování osobnosti.10. Obtížné životní situace v životě jedince.11. Komunikace mezi lidmi.12. Tvořivost.13. Proces učení.

Získané způsobilosti

Zkouška je uzavřením bakalářského studia v oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

PROKEŠOVÁ, M. Filosofie výchovy. Ostrava : Repronis, 2009. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2002. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : Karolinum, 2002. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2008. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003. DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 2003. ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-7067-953-0.HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1186-3.PAULÍK, K. Základy psychologie. Ostrava : OU, 2003. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. JEDLIČKA, r., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999. JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Praha : Atlantis, 1994. NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 2002. FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. Od antiky k postmoderně. Praha : Portál, 2004. NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha : Academia, 2000. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2008. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. SMÉKAL, V. Psychologie osobnosti. Brno : Barrister - Principal, 2002. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha : SLON, 2005. ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.VÁGNEROVÁ, M., VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha : UK, 1992. ATKINSONOVÁ, R., L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2009. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2008. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2011.

Požadavky

Student při ústní státní závěrečné zkoušce prokáže základní orientaci v teoretických poznatcích z oblasti pedagogiky a psychologie a dovede aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.