Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPD / COBDI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / COBDI - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika jako věda o výuce.2. Projektování výuky. Příprava učitele na výuku - průběžná příprava, didaktická analýza učiva.3. Komunikativní dovednosti učitele. Interakce a komunikace učitele a žáků ve výuce, komunikace mezi žáky navzájem. Pravidla pedagogické komunikace, typy komunikace. Utváření pozitivního klimatu ve třídě.4. Cíle výuky a učební úlohy. Vymezování výukových cílů, jejich hierarchie, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Konkretizace cílů, požadavky na formulaci, aplikace ve výuce.5. Učební úlohy - formulace učebních úloh, určování kognitivní náročnosti, taxonomie dle D. Tollingerové.6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.7. Výukové metody - základní charakteristika, kritéria výběru. Klasifikace výukových metod dle J. Maňáka a I. J. Lernera. Aktivizační metody ve výuce. Metody rozvíjející kritické myšlení.8. Kurikulum v teorii a praxi. Kurikulum projektované v dokumentech školské politiky a vzdělávací praxe. Národní kurikulum. Vzdělávací programy. Tradiční dokumenty - učební plány a osnovy. Podoby kurikula.9. Materiální didaktické prostředky - charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu. Učebnice a jejich analýza.10. Hodnocení, autoevaluace a klasifikace ve výuce. Didaktický test - tvorba, požadavky na validitu a reliabilitu.11. Osobnost učitele ve výuce. Typologie osobnosti učitele, vyučovací styl v kontextu typologie učitele, učitelovo pojetí výuky. Role učitele v kontextu změn a přípravy učitelů. Pedeutologické výzkumy v ČR a zahraničí. Reflexe a sebereflexe pedagogické činnosti učitele.12. Osobnost žáka ve výuce. Funkce žáka v procesu výuky; učební styly žáků a přístupy žáků k učení. Nadaný žák a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.13. Problémové situace ve výuce. Školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.

Získané způsobilosti

- znalost hlavních didaktických pojmů a kategorií;- znalost základních pedagogických koncepcí, směrů a paradigmat;- schopnost analyzovat vyučovací proces, identifikovat a charakterizovat jeho zákonitosti;- dovednost projektovat vlastní výuku;- schopnost vytvořit didaktickou analýzu učiva pro konkrétní vyučovací předmět;- dovednost vhodně využívat a posoudit efektivnost užití aktivizačních metod ve výuce;- schopnost vytvořit relevantní hodnotící nástroj pro výuku (didaktický test).

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.Malach, J. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů, I. a II. díl. díl. Ostrava: PdF OU, 2001. KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Kotrba, T., Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno : Barrister&Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2008. Sitná D. Metody aktivního vyučování. Portál, Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-246-1.ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování ve škole. Praha : Grada, 2003. BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. FENSTERMACHER, G., D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc, 2007. PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

Požadavky

Student vypracuje následující seminární úkoly:1. projekt výuky (didaktickou analýzu učiva vybraného tematického celku), rozsah min. 3 normostrany,2. recenzi didakticky orientované monografie (odborné knihy s tematikou výuky, vzdělávání, komparativních studií apod.) , rozsah min. 3 normostrany.

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.