Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie pedagogického výzkumu (KPD / METDD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / METDD - Metodologie pedagogického výzkumu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Věda a lidské poznávání. Základy metodologie vědy - vědecká teorie, novopozitivistická a holistická koncepce vědy. Metody lidského poznávání. Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách.2. Výzkum v pedagogických vědách. Cíl výzkumu (explorace, deskripce, explanace, predikce), typy výzkumů (základní, aplikovaný, evaluační, akční, kritický výzkum), etapy výzkumu (příprava výzkumu, plán, provedení a zpráva o výsledcích výzkumu). Parametry výzkumu - objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Realizace výzkumu.3. Základní výzkumná paradigmata. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum - jejich základní charakteristika, srovnání a možnosti využití. Smíšený výzkum jako možnost prolínání kvantitativních a kvalitativních výzkumných postupů.4. Kvantitativně orientovaný výzkum a jeho fáze. Projekt kvantitativního výzkumu. Stanovení problému, formulace problému. Druhy proměnných. Výzkumné hypotézy - pravidla jejich tvorby, testování hypotéz. Statistické metody při testování hypotéz. Praktické příklady užití kvantitativního výzkumu při řešení výzkumného problému.5. Kvalitativně orientovaný výzkum. Historické souvislosti, teoretická východiska, kritika kvantitativních přístupů. Základní přístupy kvalitativního výzkumu - případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologie, biografický výzkum, studium dokumentů, historický výzkum, akční a kritický výzkum. Návrh plánu výzkumu, triangulace. Praktické příklady užití kvalitativního výzkumu při řešení výzkumného problému.6. Metody sběru dat ve výzkumech. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Hlavní rysy vybraných metod výzkumu - pozorování, dotazník, interview, testování, sociometrie aj. se zaměřením na kvantitativní a kvalitativní rámec výzkumu. Posouzení efektivity použití metody s ohledem na zvolený výzkumný design.7. Metody vyhodnocování dat a jejich interpretace. Analýza dat kvantitativního a kvalitativního výzkumu, možnosti interpretací. Grafická podpora interpretací. Umění shrnout výsledná sdělení a vytvořit závěr.8. Vědecká práce jako získávání a konstrukce nových poznatků. Druhy vědecké práce a jejich charakteristika. Zásady psaní odborného textu - struktura práce, strategie a taktika psaní odborného textu, nároky na odborný styl. Publikační etika.

Literatura

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (eds.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. roč. 23, č. 4, s. 478 - 510. Pedagogická orientace, 2013. MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: jak psát o výzkumných zjištěních?. roč. 23, č. 4, s 455-477. Pedagogická orientace, 2013. ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.KUHN, T. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-54-2.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2012. GAVORA, P. a kol. Elektonická učebnica pedagogického výskumu. www.e-metodologia.fedu.uniha.sk. Bratislava:Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práíce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 2013. WALLERSTEIN, I. (ed.). Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998. ISBN 80-8585065-6.REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-2473-006-5.HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.ŠVEC, Š. (ed.). Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 1998. ISBN 80-88778-15-8.JOHNSON, J. B., ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed Methods Research: A Research Paradigm. Whose Time Has Come. Educational Researcher, 2004. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-820-1.MAŇÁK., J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-2103-802-0.FERJENČÍK, J., BAKALÁŘ, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-7367-815-2.GAVORA, P. Validita a reliabilita výzkumných nástrojov: principy a reálna prax. roč. 23, č. 4, s. 511 - 534. Pedagogická orientace, 2013. JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.STRAUSS, A. L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Praha: Sdružení podané ruce, 1999. ISBN 80-8583-460-X.KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.

Požadavky

Požadavky na studenta směřují do dvou oblastí:1. Student připraví projekt výzkumu, který bude dále zpracováván v rámci disertační práce. Výzkumný design a metodologii výzkumu představí a obhajuje v seminářích. Každý student se pak aktivně účastní diskusí nad předkládanými vizemi výzkumných konceptů.2. Student vykoná ústní zkoušku na základě okruhů vymezených v anotaci předmětu.