Předmět Strategie výuky (KPD / NKSTR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / NKSTR - Strategie výuky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Příprava učitele na výuku, projektování výuky, organizační, motivační a prezentační kompetence učitele.2. Organizační formy výuky, typy, možnosti použití ve vyučovací jednotce, pozitivní stránky a limity použití.3. Skupinová výuka. Pravidla pro tvorbu skupin, skupiny formálně a neformálně tvořené, organizace práce ve skupinách kruhových, paralelních a hvězdicových. Homegenní a heterogenní skupiny. Možnosti využití skupinové práce ve výuce. Praktické aplikace, vedení práce žáků ve skupinách, způsob kontroly.4. Metody výuky. Základní kategorizace výukových metod (J. Maňák, I. J. Lerner). Práce se slovními monologickými a dialogickými metodami.5. Metody aktivizující (problémový výklad, sokratovský rozhovor, metoda hraní rolí, case study) a metody podporující tvořivé myšlení (pětilístek, I.N.S.E.R.T., volné psaní, dvojité zápisníky, kostka, brainstorming, snow ball aj.).6. Projektové vyučování. Zásady zadávání a způsob tvorby projektů, mezioborové přesahy, časová náročnost a metody hodnocení projektů.7. Učení z textu. Vyhledávání informací, strategie práce s obtížným textem, výběr učebních textů a učebnic.
Získané způsobilosti
Student získá:- znalost kategorizace výukových metod se zřetelem k metodám problémovým a heuristickým,- schopnost posoudit pozitiva a limity jednotlivých výukových metod,- dovednost aplikovat aktivizující metody ve výuce v rámci konkrétního tématu v návaznosti na cíl, učební obsah a organizační formu výuky,- dovednost motivovat žáky prostřednictvím metod podporujících tvořivé myšlení,- kompetenci k organizaci výukových činností a prezentaci učiva.
Literatura
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc : Hanex, 2007. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2001. Mezinárodní akademie vzdělávání UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha : Portál, 2005. MALACH, J. Efektivní metody ve vzdělávání dospělých - studijní opora k DIS vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2003. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování ve škole. Praha : Grada, 2003. FENSTERMACHER, G., D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008.
Požadavky
1. Znalost základní literatury.2. Vypracování tří korespondenčních úkolů podle pokynů vyučujího.3. Zpracování semestrální práce.4. Aktivní účast na výuce.Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů (alespoň 80% aktivní účasti na seminářích = 50 bodů, včas odevzdané korespondenční úkoly = 50 bodů). Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
Mgr. Iva Červenková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Iva Červenková, Ph.D.