Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Pedagogika a psychologie (KPD / NKSZZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / NKSZZ - SZZ - Pedagogika a psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "Nová akreditace 2012 - KPD/NSZZK, NKSZZ - Pedagogika a psychologie - Společný základ pro obory učitelství ZŠ a SŠ (NMgr.)"Okruhy k pedagogické části zkoušky:1. Pedagogika jako věda.2. Základní pedagogické kategorie.3. Výzkumné metody pedagogiky.4. Pedagogická interakce a komunikace.5. Výuka jako systém.6. Škola jako instituce pro řízenou edukaci.7. Osobnost učitele.8. Tvořivost v práci učitele.9. Příprava učitele na výuku.10. Osobnost žáka.11. Pedagogická diagnostika žáka.12. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami.13. Cíle vzdělávání a učební úlohy.14. Kurikulum.15. Kurikulární dokumenty.16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.17. Metody výuky.18. Organizační formy výuky.19. Materiálně didaktické prostředky.20. Motivace ve výuce.21. Hodnocení žáka ve výuce.22. Alternativní a inovativní vzdělávání.23. Mravní výchova a kázeň ve škole.24. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.25. Sociálně-patologické jevy.Okruhy k psychologické části zkoušky:1. Postavení psychologie v systému věd.2. Základní psychologické směry.3. Psychologie osobnosti.4. Nižší kognitivní procesy.5. Vyšší kognitivní procesy.6. Psychologie učení.7. Schopnosti a dovednosti.8. Emoce a city v projevu člověka.9. Charakter.10. Motivace ve výchovné a vzdělávací činnosti.11. Periodizace duševního vývoje.12. Vývoj sebepojetí - jáství.13. Psychologické aspekty vlivu sociálního prostředí.14. Náročné životní situace.15. Dítě v období mladšího školního věku.16. Období dospívání.17. Osobnost učitele.18. Jedinec v sociální skupině.19. Jak se lidé setkávají.20. Sociální interakce ve škole.21. Aktuální problémy ve výchově a vzdělávání z psychologického pohledu.22. Psychopatologie.23. Psychologie rodiny.24. Spolupráce psychologa a pedagoga při psychických potížích dětí.

Získané způsobilosti

Zkouška je uzavřením navazujícího magisterského studia v oblasti pedagogiko-psychologické přípravy, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 1997. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : TRITON, 2004. MAŇÁK, J., JANÍK, T. ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997. ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 1999. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2009. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2008. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. PAULÍK, K. Základy psychologie. Ostrava : FF OU, 2003. MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava : PdF OU, 2003. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2011. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci (Pedagogická diagnostika žiaka). Bratislava : Práca, 1999. JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Brno : Atlantis, 1994. SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2008. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : Masarykova univerzita, 1994. NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha : Academia, 2000. HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2008. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. BENDL, S. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-058-8.LANGMEIER, J., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha : Portál, 2000. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999. RAUCHFLEISCH, U. Doprovázení a psychoterapie delikventů. Boskovice : Albert, 2000. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha : Grada, 2001. NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997. MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. COOKOVÁ, P., O DELLOVÁ, N. Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Praha : Grada, 2001. KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1974. VÁGNEROVÁ, M., VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha : UK, 1992. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ATKINSONOVÁ, R., L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997. SMÉKAL, V. Psychologie osobnosti. Brno : Barrister - Principal, 2002. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. ISBN 80-7184-803-4.SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.KLOUBEK, M. Sexuálně zneužité děti. Praha : BKB, 1995. SVOBODA, J. Texty k inspiraci vyučujícím. Ostrava : Repronis, 2011. DUNOVSKÝ, J., MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 4. aktualizované vydání. Praha : Portál, 2002.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z pedagogiky a psychologie a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury, zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.