Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vzdělávací politika a praxe (KPD / NKVPA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / NKVPA - Vzdělávací politika a praxe, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teorie vzdělávací politiky jako subdisciplína věd o edukaci, vzdělávací politika jako předmět zkoumání, úkoly teorie vzdělávací politiky jako vědy, její metodologie, vývoj a vědecká komunita.2. Základní kategorie teorie vzdělávací politiky a jejich systémové pojetí (principy, aktéři, cyklus, nástroje a hierarchie VP). Principy vzdělávací politiky (zvl. princip spravedlivého/rovného přístupu ke vzdělání, princip maximálního rozvíjení potenciálu každého jedince, princip proměny tradiční školy, princip decentralizace a participace sociálních partnerů na rozhodování, princip zvyšování statusu a profesionality pedagogického personálu a zdokonalování vzdělávacích procesů). Historický a komparativní pohled na principy VP.3. Aktéři vzdělávací politiky (zvolení politici na všech úrovních vč. EU a jejich struktury - parlamenty, zastupitelstva, školská administrativa, učitelé a jejich organizace (vč. odborů), rodiče a jejich organizace, žáci a studenti, příp. jejich organizace, zaměstnavatelé, vzdělávací experti, profesionální asociace a pedagogické iniciativy, církve, média, neziskové organizace).4. Cyklus tvorby a realizace vzdělávací politiky (rozbor stavu vzdělávací soustavy a plánování jejího rozvoje, rozhodování, realizace, vyhodnocování).5. Nástroje vzdělávací politiky (plánování, legislativa, financování, kurikulární politika, evaluace a monitorování, vzdělávací reforma). Školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících.6. Hierarchie vzdělávací politiky (od globální po místní; od vize po konkrétní cíle). Vzdělávací politika globální - dokumenty OSN, UNESCO, OECD a jejich implementace.Vzdělávací politika Evropské unie, její dokumenty a realizace. ESF, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, LLP programy.7. Vzdělávací politika České republiky, dokumenty a výsledky.Vzdělávací politika krajů a její nástroje a výsledky. Vzdělávací politika na úrovni města a obce. Zřizovatelé škol. Vzdělávací politika školy a její praktické naplňování. Projekt rozvoje školy. Školská rada. Škola a její odpovědnost.8. Řízení školy. Modely kvality a řízení kvality školy. Škola v sociálním prostředí.9. Prognóza vývoje teorie vzdělávací politiky, nové dokumenty vzdělávací politiky, analýzy, studie, koncepce.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalosti terminologie z oblasti vzdělávací politiky a řízení systémů vzdělávání a školy a obsahu aktuálních programů rozvoje vzdělávání a jejich priorit,- dovednosti kriticky analyzovat cíle vzdělávací politiky a nástroje jejich uskutečňování a vyhodnocovat její mnohostranné efekty,- dovednosti připravit elementární projekt rozvoje školy, například jako součást dokumentů k výběrovému řízení na obsazení řídící funkce ve škole nebo správním celku, - kompetenci k podloženému a zodpovědnému rozhodování se v oblasti realizace strategických záměrů školy nebo školství v souladu s aktuální pracovní pozicí absolventa.

Literatura

MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha : SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.POL, M. Škola v proměnách. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5.MALACH, J. Vzdělávací politika a makrořízení školství In MRHAČ, J. A KOL. Pedagogika V. Řízení výchovy a vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-115-0.Bílá kniha terciárního vzdělávání (2009) a navazující dokumenty. 2009. Dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy krajů ČR. Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011 - 2015. MŠMT, 2010. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR, (vládní usnesení č. 5352/2007.). Dokumenty EUROSATu, Eurydice, Institute for Lifelong Learning (UIL), Centre for Research on Lifelong Learning (CRELL). CEDEFOP. GRALE (The Global Report on Adult Learning and Education. 2009. Inspekční zprávy České školní inspekce. Materiály Educational Policy Institute (EPI). Materiály OECD, UNESCO a věnované vzdělávací politice. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha. 2001. KUPISIEWICZ, CZ. Projekty reform edukacyjnych w Polsce. Warszawa : Wyd. naukowe PWN, 2006. ISBN 83-01-14655-9.Strategie celoživotního učení ČR (usnesení č. 761 ze dne 11. července 2007) a její Implementační plán (2009). 2009. Výroční zprávy MŠMT, krajů, škol. Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. MŠMT, 2009. VESELÝ, A. Konceptuální rámec pro analýzu vztahů vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis Scholae. Materiály Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. ILLICH, I. Odškolnění společnosti. Praha : Slon, 2001. ISBN -85850-96-6.

Požadavky

1. Zpracování seminární práce analyzující aktuální stav vzdělávání na vybrané řídící úrovni.2. Znalost povinné literatury.3. Aktivní účast ve výuce.

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

PaedDr. Tomáš Bouda