Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPD / NOBDI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / NOBDI - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.2. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování.3. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků.4. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.5. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu.6. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; učitelovo pojetí výuky.7. Osobnost žáka ve výuce. Funkce žáka v procesu výuky; učební styly žáků a přístupy žáků k učení. Nadaný žák a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.8. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Teorie motivace (teorie cílové motivace, teorie X a Y, teorie atribuce, teorie hierarchie potřeb).9. Hodnocení ve výuce. Pedagogická a didaktická diagnostika. Význam a funkce hodnocení; formy hodnocení; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.10. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.11. Příprava učitele na výuku. Didaktická analýza učiva - charakteristika jejích jednotlivých fází.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost klíčových didaktických kategorií a teorií,- znalost repertoáru vyučovacích metod, metod hodnocení žáků, forem motivace žáků a organizačních forem,- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorované vyučovací hodiny,- dovednost analyzovat a hodnotit pozorované vyučovací hodiny z hlediska didaktické teorie,- dovednost didakticky zpracovat a analyzovat učivo,- dovednost posoudit přednosti a nedostatky různých vyučovacích metod, metod hodnocení žáků, forem motivace žáků a organizačních forem,- kompetence diagnostické, projektové a sociálně-komunikativní.

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2008. SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010. KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., VOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009. BENDL, S. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

Požadavky

- Student v průběhu semestru vypracuje analýzy vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na základní nebo střední škole a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu.- Student zpracuje seminární práci řešící konkrétní didaktický problém na základě prostudování (nejméně) dvou odborných monografií.- Předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu (úspěšnost 70 %).Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU: 100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.Mgr. Iva Červenková, Ph.D.Mgr. Bc. Martina RozsypalováPhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D.