Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategie výuky (KPD / NSTRV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / NSTRV - Strategie výuky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Příprava učitele na výuku, projektování výuky, didaktická analýza učiva.2. Organizační formy výuky, typy, možnosti použití ve vyučovací jednotce, pozitivní stránky a limity použití. Organizace výuky ve školách alternativního typu.3. Skupinová výuka. Pravidla pro tvorbu skupin, skupiny formálně a neformálně tvořené, organizace práce ve skupinách kruhových, paralelních a hvězdicových. Homegenní a heterogenní skupiny.4. Možnosti využití skupinové práce ve výuce. Praktické aplikace, vedení práce žáků ve skupinách, způsob kontroly.5. Metody výuky. Základní kategorizace výukových metod (J. Maňák, I. J. Lerner). Práce se slovními monologickými a dialogickými metodami.6. Problémové metody. Metody podporující tvořivé myšlení - problémový výklad, sokratovský rozhovor, brainstorming, snow ball, metoda černých skříněk.7. Aktivizující metody - metoda hraní rolí, situační metody, case study.8. Projektové vyučování. Zásady zadávání a způsob tvorby projektů, mezioborové přesahy, časová náročnost a metody hodnocení projektů.9. Samostatná práce. Výuka individualizovaná, způsob hodnocení samostatné práce.10. Učení z textu. Vyhledávání informací, výběr učebních textů a učebnic.11. Domácí úkoly a samostudium. Výběr úkolů pro domácí procvičování, zadávání učebních úloh a jejich kontrola.12. Nácvik pedagogických dovedností. Praktické použití strategií výuky.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost kategorizace výukových metod a jejich charakteristik,- znalost metod problémových a heuristických,- dovednost vhodně zvolit metodu výuky v návaznosti na cíl a organizační formu výuky,- dovednost aplikovat aktivizující a tvořivé metody ve vlastní výukové praxi,- dovednost řídit a koordinovat činnosti ve výuce,- prostřednictvím vhodně volené strategie výuky schopnost motivovat a aktivizovat žáky/studenty,- schopnost posoudit pozitiva a limity konkrétních výukových metod,- kompetenci k organizování výukových činností, motivaci žáků a prezentaci učiva.

Literatura

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc : Hanex, 2007. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2001. MALACH, J. Efektivní metody ve vzdělávání dospělých - studijní opora k DIS vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2003. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

Požadavky

Student se aktivně účastní seminářů.Student v průběhu semestru písemně zpracuje projekt, ve kterém navrhne výuku zvoleného učebního tématu s využitím konkrétní problémové metody. Dále zpracuje návrh činnosti (učebního obsahu) pro práci ve skupinách (popř. dalších organizačních formách výuky). Oba projekty pak modelově realizuje přímo v semináři.Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů (alespoň 80% aktivní účast na seminářích = 50 bodů, provedený cvičný výstup = 40 bodů, odevzdaný koncept = 10 bodů). Podmínkou udělení zápočtu je aktivní činnost ve všech třech oblastech. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

Mgr. Iva Červenková, Ph.D.