Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika s praxí (KPD / OBDID)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / OBDID - Obecná didaktika s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Model výuky - činitelé a kategorie, vztahy mezi nimi, konkretizace. Interakce a komunikace ve výuce, součinnost ve výuce, vyučovací styly učitele, učební činnost žáků, učební styly, modely a fáze výuky.2. Analýza kurikulárních dokumentů. Soudobé teorie vzdělání. Cíle výuky, formulace cílů, taxonomie cílů, učební úlohy a jejich taxonomie. Problematika standardů.3. Osobnost učitele ve výuce, pedeutologie, typologie, schopnosti učitele atd. Osobnost žáka ve výuce, roviny zrání, práce s chybou ve výuce, rozvinutý versus omezený jazykový kód atd.4. Organizační formy výuky, podstata hromadné, skupinové, individuální, párové a týmové výuky; problematika jejich volby a realizace; praktická aplikace.5. Metody výuky, typologie podle poznávací činnosti žáka -I.L.Lerner a multidimenzionální klasifikace podle J. Maňáka; volba metod výuky, jejich charakteristika; vztahy mezi vyučovacími metodami a ostatními didaktickými kategoriemi; praktická realizace. Metody výuky a metody výchovy.6. Materiální didaktické prostředky, jejich význam ve výuce, volba a praktické využití, vč. využití počítačů ve výuce.7. Didaktická analýza učiva; příprava učitele na výuky; praktická aplikace.8. Motivace a hodnocení ve výuce. Pedagogická (didaktická) diagnostika. Funkce a metody hodnocení, odměna a trest ve výuce9. Koncepce výuky; slovně názorné vyučování, problémové vyučování, projektové vyučování, programové vyučování a didaktické algoritmy. Alternativní školství. Tvořivost ve výuce.10. Náslechy na školách (nejméně 4) na školách, v nichž budou studenti vyučovat (ZŠ, SŠ); protokoly o pozorování z náslechových vyučovacích hodin.

Literatura

&. Základní studijní literatura: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha: Portál, 2002. KURELOVÁ, M., KANTORKOVÁ, H., KOZELSKÁ, Z., MALACH, J., JURDIN, R. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava: PdF OU, l999. KURELOVÁ, M. a kol. Kapitoly z obecné didaktiky z hlediska řízení vyučovacího procesu. Ostrava: PF, 1990 ( 3. upravené a doplněné vydání). MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990 ( a další vydání). PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998 ( a další vydání). SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. Doporučená literatura: BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000. KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika I., III., IV., V. (vybrané kapitoly). Ostrava: PdF OU, 1993, 1996, 1997. KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava: PdF OU, 1998. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1997. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. KOLEKTIV AUTORŮ (ed. M. Kurelová). Standardy ke státním závěrečným zkouškám a kritéria hodnocení závěrečných prací (bakalářských a diplomových). Ostrava: PdF OU, 2004. . &, &.

Požadavky

- Student v průběhu semestru podle pokynů vyučujícího zpracuje protokoly z náslechů. - U zkoušky předloží práce zadané vyučujícím (seminární práce na vybrané téma, didaktická analýza učiva vybraného tematického celku).Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - Písemná zkouška (požaduje se 70% úspěšnost): 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.