Předmět Obecná pedagogika (KPD / OBPED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / OBPED - Obecná pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pojetí a předmět pedagogiky (vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, klasifikace základních směrů současné pedagogiky, vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám).2. Základní pojmy pedagogiky (klasické pojmy: výchova, vzdělávání; nové pojmy: edukace - edukační realita - edukační prostředí).3. Struktura pedagogiky (konstituované disciplíny pedagogiky, významná témata pedagogiky). Informační zdroje ke studiu pedagogiky (základní knižní publikace, časopisy, elektronické zdroje).4. Ideály a cíle edukace (klasifikace, fáze, etapy), složky výchovy (rozumová, mravní, estetická, pracovní, tělesná).5. Principy a zásady edukace (klasifikace a aplikace v praxi). Normativní stránka výchovných procesů; cíle, složky.6. Endogenní stránka výchovných procesů: vývoj osobnosti, individuální zvláštnosti. Exogenní stránka výchovných procesů, výchovní činitelé. Osobnost pedagogického pracovníka.7. Osobnost pedagogického pracovníka, typologie učitele a vychovatele, profesní kompetence.8. Pedagogická diagnostika; předmět, funkce, metody.9. Výchova a vzdělávání v podmínkách multikulturního světa, podstata a cíle multikulturní výchovy.10. Pedagogika volného času, její předmět, pojetí, základní teorie a přístupy.11. Výzkumné metody pedagogiky (pedagogika jako explorativní teorie - zkoumání a posuzování; pedagogika jako explanační teorie - identifikace a objasňování jevů edukační reality).12. J. A. Komenský a jeho pedagogický systém.13. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí alternativních škol.
Literatura
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. KREJČÍ, Vladimír. Obecné základy pedagogiky. Ostrava, 1996. ISBN 80-7042-109-6.BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.PROKEŠOVÁ, M. Teze k pedagogice volného času. Ostrava : Repronis, 2002. VIŠŇOVSKÝ, Ĺ., KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava, 2001. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E.. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
Požadavky
Seminární práce na základě četby monografií.Orientační vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků.80% účast studenta ve výuce.Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu (předem nutná konzultace s vyučujícím nebo garantem).
Garant
doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Langr, Ph.D.Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.