Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika (KPD / PEDDD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / PEDDD - Pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogika jako věda. Různá pojetí pedagogiky. Předmět pedagogiky, její účel a poslání. Struktura pedagogiky s důrazem na postavení oborových didaktik v rámci pedagogických disciplín.2. Fenomén výchovy. Tři základní typy pojetí výchovy; základní stadia moderního pojetí výchovy. Podmínky, cíle, proces a prostředky výchovy.3. Teorie a praxe v pedagogice. Dualismus teoretického a praktického v sociálních vědách. Teorie a praxe v učitelském vzdělávání. Implicitní (tacitní) povaha pedagogických znalostí učitelů, integrace teorie a praxe v procesu rozvíjení pedagogických znalostí.4. Škola ve společenském kontextu. Školní edukace jako systematický vliv kultury na psychický vývoj. Sociální formy vyučování a učení. Funkce školy a školního vzdělávání. Kritické teorie o škole a vzdělávání (Illich, Freire, Chomsky, Bernstein, Bourdieu aj.)5. Analýza současného stavu vzdělávání v ČR, fakta a doporučení (studie McKinsey& Comp.), kritéria kvalitní školy. Reflexe probíhající kurikulární reformy: pojem kurikulární reforma, analýza vzdělávací politiky, pohledy pedagogického výzkumu.6. Soudobé teorie vzdělávání a jejich odraz v didaktických koncepcích. Pojmy paradigma a teorie vzdělávání, klasifikace současných teorií, charakteristika jednotlivých skupin teorií se zaměřením na akademické, kognitivně-psychologické a sociokulturní (sociokognitivní) teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.7. Kvalita ve vzdělávání: modely kvality, kvalita školy a kurikula, kvalita výuky, kvalita výuky v obsahově zaměřeném přístupu z hlediska oborových didaktik.8. Profese učitele. Specifika profese. Profesionalita a expertnost; učitel jako reflektující praktik; učitel expert (charakteristiky a determinanty). Profesní činnosti učitele; profesní kompetence. Pedagogické znalosti učitele jako klíčová součást profesních kompetencí. Profesní rozvoj učitelů.9. Kurikulum jako obsah školního vzdělávání. Pojmy kurikulum/obsah vzdělání/učivo. Formy/roviny existence kurikula. Zprostředkující a vstřícný model kurikula. Současné trendy ve vývoji kurikula.10. Tvorba kurikula. Tylerův princip konstrukce kurikula. Východiska při projektování vzdělávacího obsahu (scientismus, pragmatismus, problémové a projektové vyučování, modulové uspořádání obsahu, tematická výuka aj.). Brunerova teorie struktur. Deduktivní a induktivní přístupy k učivu.11. Didaktická transformace obsahu. Ontodidaktická transformace (výběr a uspořádání učiva), psychodidaktická transformace (artikulace obsahu vzdělávání, reprezentace učiva) a kognitivní transformace obsahu (utváření znalostí, deklarativní, procedurální a kontextové znalosti).12. Didaktická znalost obsahu. Snahy o didaktickou transformaci oborových obsahů: Dewey, Bruner, Schwab, Shulman. Podstata didaktických znalostí obsahu a jejich taxonomie. Význam konceptu pro oborové didaktiky a tvorbu kurikula.

Literatura

JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 80-7315-175-8.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.BENEŠ, Z. Co je (dnes) didaktika dějepisu. Pedagogická orientace, 2011. KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 2011. STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. Editorial: Oborové didaktiky - bilance a perspektivy. Pedagogická orientace, 2011. PELIKÁN, J. Fenomén výchovy. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. WALTEROVÁ, E. Funkce školy a školního vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. KORTHAGEN, F. A. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2012. Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey&Company, 2010. PROKOP, J. Kritické teorie o škole a vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma - uvedení do problematiky. In JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J., ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000. KANSANEN, P. Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele - nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In: JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2012. JANÍK, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. VIŠŇOVSKÝ, E., KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadí a současné iluze. Pedagogická orientace, 2012. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.ŠTECH, S. Školní edukace. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ŠVEC, V. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 2012. PÍŠOVÁ, M. et al. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013. JANÍK, T., SLAVÍK, J. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2007. SLAVÍK, J., JANÍK, T., JARNÍKOVÁ, J., TUPÝ, J. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014.

Požadavky

Zkouška bude probíhat jako ústní rozprava na základě okruhů. Očekává se, že student použije jako východiska aktuální zdroje uvedené v seznamu rozšiřující literatury (včetně odborných článků). Jeden zvolený okruh doktorand rozpracuje písemně na základě důkladné rešerše odborné literatury a předloží u zkoušky.