Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPD / SKOBD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / SKOBD - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; sebereflexe - metody a techniky; učitelovo pojetí výuky.3. Osobnost žáka ve výuce. Roviny rozvoje žáka; učební styly žáků, jazykový kód, rozvoj žákovského sebepojetí. Nadaný a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě.5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh.6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování; integrovaná tematická výuka.8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení.10. Hodnocení ve výuce. Význam a funkce hodnocení; slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu.12. Příprava učitele na výuku; pedagogická diagnostika a didaktická analýza učiva (charakteristika jejích jednotlivých fází).13. Kázeň; školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. CANGELOSI, JS. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2000. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele (Cesty k lepšímu vyučování). Praha : Portál, 2008. BENDL, S. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005.

Požadavky

Student v průběhu semestru vypracuje 6 seminárních prací na základě protokolů z vlastního pozorování v hodinách na ZŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání seminárního úkolu. Vykonání dílčí ústní zkoušky bude předcházet znalostní test.

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

Mgr. Iva Červenková, Ph.D.Mgr. Iva Červenková, Ph.D.