Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika s praxí (KPD / SOBDI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / SOBDI - Obecná didaktika s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; učitelovo pojetí výuky.3. Osobnost žáka ve výuce. Funkce žáka v procesu výuky; učební styly žáků a přístupy žáků k učení. Nadaný žák a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě.5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh.6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování.8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Teorie motivace (teorie cílové motivace, teorie X a Y, teorie atribuce, teorie hierarchie potřeb).10. Hodnocení ve výuce. Pedagogická a didaktická diagnostika. Význam a funkce hodnocení; formy hodnocení; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu.12. Příprava učitele na výuku. Didaktická analýza učiva - charakteristika jejích jednotlivých fází.13. Problémové situace ve výuce. Školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost klíčových didaktických kategorií a teorií,- znalost repertoáru vyučovacích metod, metod hodnocení žáků, forem motivace žáků a organizačních forem,- dovednost formulovat cíle výuky (v kognitivní, afektivní i psychomotorické doméně),- dovednost posoudit náročnost učební úlohy,- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorované vyučovací hodiny,- dovednost analyzovat a hodnotit pozorované vyučovací hodiny z hlediska didaktické teorie,- dovednost didakticky zpracovat a analyzovat učivo,- dovednost posoudit přednosti a nedostatky různých vyučovacích metod, metod hodnocení žáků, forem motivace žáků a organizačních forem,- kompetence diagnostické, projektové a sociálně-komunikativní.

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010. KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., VOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009. BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. FENSTERMACHER, G., D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. NELEŠOVSKÁ,A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

Požadavky

- Student v průběhu semestru vypracuje analýzy vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na základní škole a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu.- Student zpracuje seminární práci řešící konkrétní didaktický problém na základě prostudování (nejméně) dvou odborných monografií.- Předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu.- U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky.

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.Mgr. Iva Červenková, Ph.D.