Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná a srovnávací pedagogika (KPD / SOBPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / SOBPE - Obecná a srovnávací pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojetí a předmět pedagogiky (vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, klasifikace základních směrů současné pedagogiky, vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám).2. Základní pojmy pedagogiky (klasické pojmy: výchova, vzdělávání; nové pojmy: edukace - edukační realita - edukační prostředí).3. Struktura pedagogiky (konstituované disciplíny pedagogiky, významná témata pedagogiky). Informační zdroje ke studiu pedagogiky (základní knižní publikace, časopisy, elektronické zdroje).4. Ideály a cíle edukace (klasifikace, fáze, etapy), složky výchovy (rozumová, mravní, estetická, pracovní, tělesná).5. Principy a zásady edukace (klasifikace a aplikace v praxi). Normativní stránka výchovných procesů; cíle, složky.6. Endogenní stránka výchovných procesů: vývoj osobnosti, individuální zvláštnosti. Exogenní stránka výchovných procesů, výchovní činitelé. Osobnost pedagogického pracovníka.7. Osobnost pedagogického pracovníka, typologie učitele a vychovatele, profesní kompetence.8. Pedagogická diagnostika; předmět, funkce, metody.9. Výchova a vzdělávání v podmínkách multikulturního světa, podstata a cíle multikulturní výchovy.10. Pedagogika volného času, její předmět, pojetí, základní teorie a přístupy.11. Výzkumné metody pedagogiky (pedagogika jako explorativní teorie - zkoumání a posuzování; pedagogika jako explanační teorie - identifikace a objasňování jevů edukační reality).12. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí alternativních škol.13. Česká výchovně vzdělávací soustava.

Získané způsobilosti

Orientuje se v terminologii obecné a srovnávací pedagogiky. Umí definovat a aplikovat cíle, podmínky a prostředky pedagogiky.Umí definovat kategorie prostředků výchovy, zná jejich význam.Orientuje se v současné vzdělávací politice ČR a v kurikulárních dokumentech ČR.Umí definovat výhody a nevýhody konceptů tradiční, alternativní a inovativní škola.Orientuje se v metodologických otázkách pedagogického výzkumu.

Literatura

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2002. KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Opava, 2009. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.PROKEŠOVÁ, M. Teze k pedagogice volného času. Ostrava : Repronis, 2002. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno - Paido, 2005. Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1997. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

1. Seminární práce na základě četby monografií s pedagogickou tematikou dle doporučení vyučujícícho.2. Didaktický test.3. Účast ve výuce 80%."Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Chmura, Ph.D.