Předmět Strategie celoživotní edukace (KPD / STCED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / STCED - Strategie celoživotní edukace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení základních pojmů.2. Charakteristika a genealogie myšlenky vzdělávání v průběhu celého života - formování konceptu permanentního vzdělávání3. Teoreticko-metodologický základ současného konceptu celoživotního učení4. Nové možnosti (formy - open-systémy, distance-systémy, podporné komponenty - edukační technologie) a trendy rozšíření přístupu ke vzdělání5. Subjekty CŽU - účastníci, lektoři, organizátoři, stát, nadnárodní společenství a organizace6. Objektivní potřeba politiky CŽU (kontextová analýza) - pokrok ve vědách a pracovních technologiích, exploze informací, flexibilní příprava zaměstnanců - umocňování docility, růst individualizace a globalizace života, demografické změny - zvyšování úrovně lidského života, prodlužování absolutního věku člověka, etc.7. Identifikace hýbatelů - nové edukační paradigma, průnik participační didaktiky do všech stupňů edukační soustavy, vzdělání jako investice/jako zboží8. Významné obecné faktory - komponenty efektivnosti provádění konceptu CŽU (uznávání, propustnost, rovný přístup, funkční gramotnost, sociální partnerství, stimulace poptávky, kvalita, poradenství)9. Klíčové kompetence a dovednosti osobnosti zítřka -v komparaci cílových představ/realizace ze 70. let 20. st. a dneška10. Návrhy pro rozvoj CŽU v oblasti vzdělávání počátečního (všeobecné, odborné), terciárního a dalšího11. Antropogogické pojetí CŽU jako báze efektivní konceptualizace andragogiky12. CŽU pro 21. století ve strategických dokumentech - nadnárodních /národních / regionálních / institucionálních.13. Provázanost strategie CŽU a operačních programů ČR pro 2007-2013: Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Lidské zdroje a zaměstnanost
Získané způsobilosti
- způsobilost pracovat s primární a sekundární literaturou (i v cizím jazyku) včetně strategických materiálů - v souvislosti zejména se simulací prognózování edukačního vývoje a provázaností na operační programy ČR pro 1. polovinu 21.st.- schopnost orientace v pojmech, které se vztahují k analýze odborného textu; - schopnost citovat, odkazovat tak, aby to odpovídalo soudobé citační normě a etice oboru- schopnost formulovat a veřejně na semináři prezentovat - způsobilost připravit písemnou analýzu vybraného odborného textu, včetně námětů na prognostickou simulaci - schopnosti určit základní znaky a podstatu odborného textu; způsobilost argumentovat- schopnost kriticky interpretovat jednotlivé složky odborného textu
Literatura
FRANC, O. (ed.). Aktuální problémy celoživotního vzdělávání. Praha : ÚŠI, 1980. KALNICKÝ, J. Aktuálnost filozofie celoživotního učení. In KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. s. 6-24. Ostrava : PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.MALACH, J. Celoživotní učení. Ostrava : PdF OU, 2006. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá Kniha. Praha : MŠMT, 2001. Strategické dokumenty - Memorandum o celoživotním učení Evropské komise. Praha : MŠMT, 2000. Strategické dokumenty - Závěry Mezinárodní konference UNESCO o vzdělávání dospělých v Hamburku 1997 a v Belemu 2009. Praha : MŠMT, 2010. Strategické dokumenty - Zprávy o plnění Lisabonského procesu. Praha : MŠMT, 2004. Strategie celoživotního učení ČR. Praha : MŠMT, 2009. Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. 72 s. Praha : ÚV ČR, 2003. ISBN 80-86734-02-1.KALNICKÝ, J. Aktuálnosť celoživotného vzdelávania, s.26-28. Národná osveta 2/1994, 1994. KALNICKÝ, J. Celoživotné vzdelávanie a manažment I. In Osvetová práca 9/1990, s. 11-13. Bratislava, 1990. KALNICKÝ, J. Celoživotné vzdelávanie a manažment II. In Osvetová práca 10/1990, s. 9-12. Bratislava, 1990. KLEGA, V. Idea celoživotní výchovy. In KLEGA, V. a kol. Základní problémy výchovy a vzdělávání dospělých, s. 7-10. Olomouc : Univ. Palackého, 1977. SUCHODOLSKI, B. Lifelong Education at the Gross-roads. In CROPLEY, A.J. (ed.) Lifelong Education. A Stock-taking, pp. 36-49. Hamburg : UNESCO Institute for Education, 1979. TITMUS, C. J. (ed.). Lifelong Education for Adults. An International Handbook. 590 s. Oxford, NY, etc.: Pergamon Press, 1989. ISBN 0-80-030851-1.WAIN, K. Philosophy of Lifelong Education. London, 1987. KULICH, J. Situácie a trendy celoživotnej výchovy a celoživotního učenia na prelome tisícročí. In Vzdelávanie dospelých III. 2/1998. s. 11-24. 1998. SKALKA, J. a kol. Výchova a vzdělávání dospělých v kontextu pedagogiky a celoživotní výchovy. 152 s. Praha : Academia, 1987.
Požadavky
Studenti budou na bázi prostudované odborné literatury aktivně participovat na seminárních úkolech, včetně úkolů vyplývajících ze studijní opory pro distanční část studia (přes web-site OU). K zápočtu zpracují (možnost e-mailových konzultací) písemný analytický konspekt ze strategických dokumentů k CŽU v rozsahu 5-7 stran s přesnou bibliografií a citacemi.Termín odevzdání písemné práce: poslední pátek před zápočtovým týdnem.
Garant
doc. PhDr. Juraj Kalnický, Ph.D.