Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika (KPD / SZZSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / SZZSP - Pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy ke státní závěrečné zkoušce z Pedagogiky a psychologie jsou průběžně inovované. Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na webových stránkách Katedry pedagogiky a andragogiky PdF OU a Katedry pedagogické a školní psychologie PdF OU na Portálu.Okruhy ke státní závěrečné zkoušce: Pedagogika1. Pedagogika jako věda (vymezení předmětu pedagogiky, klasifikace směrů, pedagogickédisciplíny).2. Výchova, vzdělávání; edukace (vymezení základních pojmů, výchova jako systém)činitelé a kategorie, cíle edukace).3. Interakce a komunikace ve výchově (interakční proces, činitelé interakce, formy).komunikace, struktura a dynamika komunikace, specifika pedagogické komunikace).4. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka (biologické a sociální determinanty, sociálníprostředí z hlediska formativního působení na osobnost, intencionální působení afunkcionální vlivy, základní formativní instituce: rodina, škola, malá sociální skupina,rezidenční instituce).5. J. A. Komenský a jeho pedagogický systém (celoživotní systém výchovy a vzdělání - vizVševýchova, význam díla pro současnost - Obecná porada o nápravě věcí lidských,charakteristika školy mateřské, obecné, gymnázia a akademie).6. Reformní pedagogika a alternativní školy (vymezení pojmu alternativní vzdělávání,funkce a rysy alternativních škol, východiska - reformní pedagogika počátku 20. století,reformní pedagogické hnutí v českých zemích, charakteristika reformních snahv současném českém školství).7. Vzdělání (typy vzdělání, současné trendy, základní soudobé teorie vzdělání).8. Cíle výuky (význam a pojetí kategorie cíle ve výuce, taxonomie výukových cílů, funkčníformulace cílů, taxonomie učebních úloh).9. Metody výchovy a výuky (charakteristika základních metod výchovy - příklad, odměnaa trest, požadavek, přirozené důsledky atd., teorie odměny a trestu, typologie vyučovacíchmetod, kritéria volby metod).10. Organizace edukace (školský systém v ČR ve srovnání se zahraničím, škola jakovzdělávací a kulturní instituce, organizační formy výuky ? hromadná, skupinová,individuální výuka).11. Motivace a hodnocení (využívání vnitřní motivace k učení, incentivy; školní úspěšnosta neúspěšnost, význam a funkce hodnocení; metody hodnocení).12. Mravní formování člověka (proces vytváření mravních kvalit, asociální a antisociálníchování; teorie vzniku deviantního chování; koncepce L. Kohlberga a C. Gilliganové;kázeň a problematika jejího utváření ve škole a v rodině).13. Výchova v rodině (historický vývoj rodiny a její současné proměny, znaky a funkcerodiny, stabilita rodiny, faktory ovlivňující funkčnost rodiny, základní formy nestabilityrodiny, výchovné styly matky, týrané a zanedbávané dítě (CAN), syndrom odcizenéhorodiče (PAS).14. Škola a třída (vymezení pojmu škola z pedagogického hlediska, edukační a jiné funkceškoly; škola jako specifické sociální prostředí, psychosociální klima školy a školní třídy,zdroje a důsledky klimatu, diagnostikování klimatu ve třídě; vztahy školy a rodiny,očekávání rodičů ve vztahu ke škole, formy spolupráce).15. Výchovné instituce (vymezení; styly řízení pedagogické instituce, modely řízení) A.Jones, C. Handy, T. Bush, komunikace v pedagogické instituci, konflikty, typologie,důsledky, typy problémových pedagogických pracovníků).

Získané způsobilosti

Zkouška je uzavřením navazujícího magisterského studia v oblasti pedagogiko-psychologické přípravy, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. Bendl, S. Jak předcházet nekázni, aneb, kázeňské prostředky. Praha, ISV, 2001. Mareš, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995. KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1998. Průcha, J. Moderní pedagogika. 495 s. Praha: Portál, 1997. ISBN 8071781703.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.DUNOVSKÝ a kol. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7169-629-3.Dunovský J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbáváné dítě. Praha : Grada, 1995. Bacík, F., Kalous, J., Svoboda, J. at. al. Úvod do teorie a práce školského managementu I., II. Praha : UK, 1995. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : PdF OU, 2002. MALACH, J. Základy didaktiky (Studijní opora pro distanční vzdělávání). Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z každého ze tří okruhů pedagogiky a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.