Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika střední školy (KPD / UDSS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / UDSS - Didaktika střední školy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Postavení a role středoškolského vzdělávání v systému celoživotního učení a z pohledu teorie lidských zdrojů. Cíle středoškolského vzdělávání a jejich specifikace na jednotlivé typy středních škol. Profil absolventa - jeho vytváření, proměny, kodifikace. Klíčové a profesní kompetence.2. Dvoustupňové kurikulum středoškolského vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy středoškolského vzdělávání - jejich geneze, postupná implementace v praxi. Školní vzdělávací programy a metodika jejich tvorby.3. Některé teoretické koncepty výuky na středních školách (ve vazbě na věkovou specifikaci účastníků, konstruktivismus, konektivismus, generativismus, experiential learning, Kolbův cyklus učení, transformative learning.4. Specifikace organizačních forem vzdělávání na středoškolské úrovni. Autoedukace, individualizace, týmová práce. Výuka teoretických předmětů, odborných předmětů, odborný výcvik, odborná praxe, stáže.5. Vyučovací a učební metody středoškolského vzdělávání, jejich klasifikace, efektivita ve vazbě na cíle a učivo, projektové vyučování, metody řešení problémů, metody situační, hraní rolí.6. Aplikace moderních vzdělávacích technologií ve středoškolském vzdělávání - e-learning, blended learning, distanční vzdělávání, virtuální laboratoře, simulovaný a trenažérový výcvik.7. Hodnocení ve středoškolském vzdělávání. Vztah formativního a sumativního hodnocení, zásady hodnocení, metody hodnocení. Národní/mezinárodní testování - metodologie, realizace, výsledky, trendy, společné části maturitních, resp.závěrečných zkoušek.8. Charakteristické znaky edukačního prostředí na středních školách, klima třídy, autorita učitele, kooperace, kompetitivnost, interakce učitele a žáka, formování základů profesní kariéry a profesní etiky.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalosti o nových teoretických konceptech školního vzdělávání;- znalost aktuálních kurikulárních materiálů;- znalost efektivních výukových metod,mj. podporujících tvořivost žáků;- dovednost diagnostikovat přístupy/styly žáků k učení; a výsledky jejich učení;- dovednost posoudit přednosti a nedostatky různých vyučovacích forem a metod ve výuce a autoedukaci;- dovednost vysvětlit podstatu současné kurikulární reformy v ČR;- dovednost identifikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;- schopnost porozumět některým konkrétním problémům výuky, reflektovat je a stavět svá rozhodnutí ve výukové praxi na dobrém teoretickém základě;- kladný postoj k profesi, žákům, kolegům, partnerům školy atd.

Literatura

MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. MALACH, J. Základy didaktiky (Studijní opora pro distanční vzdělávání). Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele (Cesty k lepšímu vyučování). Praha : Portál, 2008. NIEMIERKO, B. Ksztalcenie szkolne. Podrecznik skutecznej dydaktiki. Warszawa : Wyd. akademickie i profesjonalne, 2007. SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšíř. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2007. PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. PRŮCHA, J. Učitel. (Současné poznatky o profesi). Praha : Portál, 2002.

Požadavky

1. Student zpracuje seminární práci řešící konkrétní didaktický problém na základě prostudování nejméně dvou odborných monografií (min. rozsah 5 stran) nebo analýzy tří vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na střední škole (podle konkrétního zadání učitele).2. U ústní zkoušky student prokáže teoretickou znalost obecně-didaktických otázek tematicky odpovídajících obsahu předmětu a schopnost reflexe dané problematiky."Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.