Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie vzdělávání (KPD / WN1VZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / WN1VZ - Teorie vzdělávání, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Vzdělání, jeho typy, paradigmata vzdělávání.- Kategorie výuka, vyučování, učení.- Základní vyučovací styly učitele. Faktory úspěšnosti učitele, autorita, kompetence učitele.- Cíle výuky, kategorizace cílů. Formulace cílů výuky.- Samostudium a domácí práce žáka. Učení z textu a vyhledávání informací.- Metody výuky, zvl. z hlediska uplatňovaných poznávacích procesů. Důraz na techniky vysvětlování.- Organizační formy výuky: hromadné, skupinové a individuální vyučování.- Základní soudobé teorie vzdělávání (personalistické, kognitivně-psychologické, technologické, spiritualistické, sociálně-kognitivní, akademické).

Získané způsobilosti

Student získá:- znalosti základních didaktických kategorií (pojmy: učení, výuka, vyučování, cíl výuky, obsah vzdělávání apod.),- znalost základních pedagogických paradigmat a teorií vzdělávání,- schopnost analyzovat jednotlivé teoretické koncepce ve vzdělávání,- dovenost formulovat výukový cíl a organizovat výuku,- dovednost zpracovat obsah vzdělávání do výukových jednotek,- schopnost propojit teoretická východiska s pedagogickou praxí.

Literatura

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2002. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Opava, 2009. RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.VAŠUTOVÁ, J. Kapitoly z pedagogiky. Praha, 1998. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogické otázky současnoti. Praha, 1994. Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha, Portál, 1998. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha:PdF UK, 1996.

Požadavky

Seminární práce k výše uvedené tématice.Orientační test ověřující osvojení získaných poznatků."Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočtenoPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za podmínek:- osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na studijní pobyt,- zpracování (zaslání e-mailem) konceptu (seminární práce) dle zadání vyučujícího,- studium základní odborné literatury k tématu.

Vyučující

Mgr. Iva Červenková, Ph.D.doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.