Předmět Dějiny edukace (KPD / XDEED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / XDEED - Dějiny edukace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Výchova ve starověkých civilizacích, poselství antické výchovy (sokratovská dialogická metoda, Platónova paidea, římská škola - Quintilianus).2. Patristika a scholastika a jejich vliv na tehdejší výchovu (Augustin, T. Akvinský).3. Renesanční pedagogika (Francois Rabelais, Michel de Montaigne).4. Předchůdci J. A. Komenského ve světě i u nás (J. Hus, bratrská a jezuitská škola).4. J. A. Komenský a jeho filosoficko-pedagogický systém.5. Filantropismus ve výchově (J. B. Basedow).6. Vývoj názorů na výchovu v 17. a 18. století (J. Locke, J. J. Rousseau).8. Herbartismus v pedagogice a jeho vliv na pedagogické myšlení konce 19. a 20. stol.9. Pedagogika v českých zemích v 18. a 19. stol. (G. A. Lindner).10. Počátky pedologických tendencí v pedagogice (L. N. Tolstoj, P. P. Blonskij, E. Keyová aj.).11. Pragmatismus a pozitivizmus v pedagogice (J. Dewey, H. Spencer).12. Reformní pedagogika na počátku 20. století (F. Drtina, V. Příhoda, J. Čáda), vznik andragogiky (Knapp, Hauselmann, Pöggler),13. Pedagogické a andragogické směry 20. století.
Získané způsobilosti
Student získá:- znalost významných etap v dějinách pedagogiky a andragogiky v návaznosti na filosoficko-pedagogické/andragogické myšlení,- dovednost orientovat se v základních historických pedagogických/andragogických spisech a osobnostech,- schopnost aplikovat edukační myšlení na současné školství a celoživotní vzdělávání a učení.
Literatura
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. ŠKODA, K. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha : Karolinum, 1996. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984. CACH, J. a kolektiv. Výchova a vzdělání v českých dějinách II. Praha : SPN, 1990. CACH, J., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách III. Praha : SPN, 1990. DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha : SPN, 1991. ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. SOMR, M. Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2009. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1983. KUDLÁČOVÁ, B. Dejiny pedagogického myšlenia.1. Počiatky vedomej výchovy a pedagogickej teórie. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2009. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. SROGOŇ, T. et al. Dejiny školstva a pedagogiky. Bratislava : SPN, 1986. VACÍNOVÁ, T. Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského. Praha : UJAK, 2009. ŠMAHELOVÁ, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno : MSD, 2008. HÁBL, J. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997.
Požadavky
- Znalost povinné literatury.- Písemný test.- Zpracování seminární práce k tématům vymezeným obsahem předmětu podle pokynů přednášejícího.
Garant
Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.