Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná andragogika (KPD / XOAND)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / XOAND - Obecná andragogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Andragogika jako věda o edukaci dospělých, její konstituování, předmět a úkoly andragogiky, andragogika a společenské a individuální potřeby.2. Systém andragogických věd a jejich tematické zaměření.3. Vědecká komunita andragogiky - osobnosti, vědecké společnosti, andragogické instituce, studium andragogiky.4. Informační prameny andragogiky, učebnice, monografie, časopisy, databáze.5. Andragogický výzkum - metodologické otázky, vědecké školy, prameny, aktuální témata.6. Funkce edukace dospělých a jejich naplňování v historickém přehledu.7. Místo edukace dospělých v systému celoživotního učení. Komponenty, strategie, efekty a problémy systému. Vztah andragogické teorie, politiky a praxe.8. Světový kongres o vzdělávání a učení se dospělých-CONFINTEA VI. (2009): dokumenty, výsledky a problémy vzdělávání dospělých u nás a ve světě a směry jeho rozvoje.9. Subjekty edukace - zvláštnosti edukace dospělých; učitelé dospělých- lektoři, tutoři, instruktoři.10. Cíle, prostředky a podmínky edukace dospělých.11. Obecné principy edukace dospělých.12. Systémové pojetí vzdělávání dospělých.13. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl, (mezinárodní) trh práce.

Získané způsobilosti

Student získá obecnou kompetenci k užívání andragogické terminologie, k pochopení základních kategorií vědy a jejího významu v systému celoživotního učení a rozvoje lidských zdrojů.

Literatura

BENEŠ, M. Andragogika. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.Andragogika, čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých. KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava : PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489.MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2.PALÁN, Z., LANGER, T. Základy andragogiky. Praha : UJAK, 2008. ISBN 978-80-86237-58-7.LANGER, T. (ed.). Efektivní vzdělávání pro trh práce. Praha : AIVD, 2011. ISBN 978-80-904531-1-1.KAHN, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha : Portál, 2001. TAYLOR, M. KLOOSTERMAN, P. Learning to learn. 2010. PRUSÁKOVÁ V. a kol. Analýza vzdelávacích potrieb dospelých. Banská Bystica : UMB, 2010. ISBN 978-80-557-0086-1.ALEXANDER, T. Andragogika. Radom-Kraków : Wyd. Naukowe Institutu Technologii eksploatacji, 2009. ISBN 978-83-7204-703-8.KNOWLES, M.S., HOLTON III, E.F., SWANSON, R.A. Edukacja doroslych. Warszava : Wydawnictwo Naukowe, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6.European Adult Learning Glossary. Level 2. European Commision project EAC/11/2008. National Research a Development Centre for Adult Literacy and Numeracy, Institte of Education. London, 2008. GRALE (The Global Report on Adult Learning and Education, 2009). Využití širokých možností učení se a vzdělávání dospělých pro uskutečnitelnou budoucnost - Belémský rámec pro aktivity" (Harnessing the Power and Potential of Adult Learning and Education for a Viable Future - Belém Framework for Action). Závěrečný dokument CONFINTEA VI. Belém, 2009. JANKOWSKI, D., PRZYSZCZYPKOWSKI, K., SKRZYPCZAK, J. Podstavy edukacji doroslych : zarys problematyki. Poznaň : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003. ISBN 83-232-0731-3.The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA).

Požadavky

Vypracování a prezentování seminární práce je podmínkou pro vykonání zkoušky z předmětu. Rozsah textové části do 10 stran + přílohy. Každý student prezentuje výsledky svého úkolu na tutoriálu předmětu formou 10 minutové prezentace s využitím Power Pointu. Současně odevzdá písemnou verzi v požadované struktuře. Struktura písemné formy seminárního úkolu:Úvod (zdůvodnění výběru tématu, přístup k jeho zpracování, struktura seminární práce)Teoretická část - definice pojmů, základní myšlenky použité teorie, komparace názorů autorů, Praktická část -provedení analýzy, průzkumu, sondy, prezentace zjištění, interpretace dat, tvůrčí rozpracování teoretických postulátů do praxe.Závěr - shrnutí základních myšlenek, doporučení ke změně praxe, právní úpravy, koncepce a pod. Použitá literatura (Podle ČSN ISO 690)Témata seminárních prací jsou směrována na následující odborné otázky: možnosti využití (resp. rozpracování) hlavních podnětů konference CONFINTEA VI. v podmínkách vybrané organizace (resortu). Aplikace vybraných záměrů ve formě projektu inovace (optimalizace) stávajícího stavu. Analýza dobré praxe při koncepčním řešení problematiky vzdělávání dospělých. Témata budou průběžně aktualizována. Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

Mgr. Milan Chmura, Ph.D.