Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Politika a praxe celoživotního učení (KPD / XPPCU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / XPPCU - Politika a praxe celoživotního učení, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Charakteristika a vývoj myšlenky vzdělávání jako doprovodu celého průběhu života - formování konceptu permanentního vzdělávání. Klíčové kompetence jedince jako forma cílových představ rozvoje člověka.2. Teoreticko-metodologický základ současného konceptu celoživotního učení, Memorandum o celoživotním učení 2000 a následné dokumenty a konference.3. Formální, neformální a informální učení.4. Vzdělávací politika jako subdisciplína věd o edukaci a jako předmět zkoumání, úkoly teorie vzdělávání jako vědy, její metodologie, vývoj a vědecká komunita.5. Základní kategorie teorie vzdělávací politiky a jejich systémové pojetí (principy, aktéři, cyklus, nástroje a hierarchie VP). Principy vzdělávací politiky (zvl. princip spravedlivého/rovného přístupu ke vzdělání, princip maximálního rozvíjení potenciálu každého jedince, princip proměny tradiční školy, princip decentralizace a participace sociálních partnerů na rozhodování, princip zvyšování statusu a profesionality pedagogického personálu a zdokonalování vzdělávacích procesů).6. Historický a komparativní pohled na principy VP. Nové možnosti (formy - open systémy, distance systémy, podporné komponenty - edukační technologie) a trendy rozšíření přístupu ke vzdělání.7. Aktéři vzdělávací politiky (zvolení politici na všech úrovních, vč. EU a jejich struktury -parlamenty, zastupitelstva, školská administrativa, učitelé a jejich organizace (vč. odborů), rodiče a jejich organizace, žáci a studenti, příp. jejich organizace, zaměstnavatelé, vzdělávací experti, profesionální asociace a pedagogické iniciativy, církve, média, neziskové organizace.8. Cyklus tvorby a realizace vzdělávací politiky (rozbor stavu vzdělávací soustavy a plánování jejího rozvoje, rozhodování, realizace, vyhodnocování).9. Nástroje vzdělávací politiky (plánování, legislativa, financování, kurikulární politika, evaluace a monitorování, vzdělávací reforma).10. Objektivní potřeba politiky CŽU (kontextová analýza) - pokrok ve vědách a pracovních technologiích, exploze informací, flexibilní příprava zaměstnanců - umocňování docility, růst individualizace a globalizace života, zvyšování úrovně lidského života, prodlužování absolutního věku člověka, udržitelný rozvoj atd.11. Identifikace hybných faktorů CŽU - nové edukační paradigma, průnik participační didaktiky do všech stupňů edukační soustavy, vzdělání jako investice/jako zboží.12. Významné obecné faktory - komponenty efektivnosti realizace konceptu CŽU (uznávání, propustnost, rovný přístup, bariéry, funkční gramotnost, sociální partnerství, stimulace poptávky, kvalita, poradenství)13. Směry a návrhy rozvoje CŽU v oblasti v rodinné edukaci, v počátečním (všeobecném, odborném), terciárním, v dalším (profesním) vzdělávání a ve vzdělávání seniorů . CŽU pro 21. století ve strategických dokumentech - nadnárodních /národních / regionálních / institucionálních.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost základních pojmů z oblasti politiky celoživotního učení, jejích principů, etap a klíčových aktérů, pochopí procedury její tvorby na úrovni Evropské unie, státu, kraje i obce a její formalizaci v podobě memorand, koncepcí, dlouhodobých záměrů a dalších forem, pochopí význam, cíle a obsah aktuálních klíčových dokumentů vzdělávací politiky a činitelů vstupujících do mnoha pracovních vztahů s dalšími aktéry a institucemi, - dovednosti reflektovat současnou vzdělávací praxi využitím teoretických konceptů a politických rámců a proklamací, - kompetenci k realizaci vzdělávacích aktivit pro dospělé účastníky v kontextu a se zohledněním jejich předchozího a následného vývoje v souladu s konceptem celoživotního učení.

Literatura

MALACH, J. Celoživotní učení. Ostrava : PdF OU, 2006. ŠERÁK, M. a kol. Celoživotní učení a sociální politika: přesahy a vazby. Praha : AIVD, 2012. ISBN 978-80-904531-3-5.Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011 - 2015. MŠMT, 2010. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (vládní usnesení č. 535). Memorandum o celoživotním učení. EU, 2000. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice Bílá kniha. 2001. Strategie celoživotního učení ČR (2007) a její Implementační plán. 2009. LANGER, T. (ed.). Šance vzdělávacích institucí v období ekonomickém recese. Praha : AIVD, 2010. ISBN 978-80-904531-0-4.Zpráva o účasti České republiky v Programu celoživotního učení 2007 - 2009. Praha : MŠMT, 2010. Bílá kniha terciárního vzdělávání (2009) a navazující dokumenty. 2009. Dokumenty CONFINTEA VI. 2009. Evropská asociace pro výzkum vzdělávání dospělých. Programy celoživotního učení - LLP (NAEP). Rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní a střední vzdělávání (VÚP Praha a NÚOV Praha). Asociace Univerzit Třetího Věku (AU3V). Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012. Strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR. 2003. Výsledky mezinárodních výzkumů výsledků vzdělávání PISA a TIMSS.

Požadavky

Studenti vypracují v průběhu semestru týmovou seminární práci (max. 2-3 studenti na jedno téma s jasným určením podílu na předložené práci), její prezentace na konzultaci a předložení v podobě textu a současně příslušné prezentace v Powerpointu. Rozsah do 12 stran textu ve Wordu a 15 obr. v PowerPointu. Struktura písemné formy seminárního úkolu:Úvod - zdůvodnění výběru tématu, přístup k jeho zpracování, struktura seminární práce.Teoretická část - definice pojmů, základní myšlenky použité teorie, komparace názorů autorů. Praktická část - provedení analýzy, průzkumu, sondy, prezentace zjištění, interpretace dat, tvůrčí rozpracování teoretických postulátů do praxe. Závěr - shrnutí základních myšlenek, doporučení ke změně praxe, právní úpravy, koncepce a pod. Použitá literatura (Podle ČSN ISO 690).Orientační okruh témat: Výchova v rodině před nástupem do MŠ. Výchova v rodině do osamostatnění dítěte.Předškolní vzdělávání.Základní a střední školství.Vyšší odborné školy. Vysoké školství. Vzdělávání dospělých - profesní, firemní. Občanské vzdělávání dospělých. Vzdělávání seniorů - Univerzity třetího věku (U3V) aj.Edukační funkce médií.Turismus jako prostředek rozvoje. Volný čas a jeho edukační funkce.Zájmové vzdělávání a učení (dětí a dospělých). Program celoživotního učení - LLP. Studie a výzkumy celoživotního učení.Evropský sociální fond na podporu CŽU.Každé z uvedených témat může být vypracováno jen jednou skupinou z důvodů pokrytí celého obsahu předmětu. Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.