Předmět Výchova ke zdravému životu (KPD / ZDRZP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / ZDRZP - Výchova ke zdravému životu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pojem zdraví, zdravý způsob života, výchova ke zdravému způsobu života (dále VZZŽ). Východiska a předpoklady výchovy ke ZZŽ. Fyzická, psychická a duchovní kultura osobnosti.2. Složky ZZŽ a výchova k nim: správná výživa, dostatek pohybu, dostatek spánku, otužování, péče o tělo a chrup, klidná mysl, ochrana před běžnými nákazami, odolnost vůči zneužití škodlivými vlivy a návyky (drogy, alkohol, kouření, AIDS, sexuální zneužití aj.).3. Problematika stresu; antistresový program pro učitele, vychovatele a další pedagogické pracovníky; stres a jeho zvládání; strategie a techniky zvládání stresu; problematika relaxace, metody a postupy relaxace, praktická aplikace.4. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.5. Praktické využití valeologického dotazníku ve výuce; jeho analýza.6. Workshop: Jak se v našich školách (výchovných zařízeních) podporuje zdraví?7. Workshop: Co pro mne znamená být zdráv?8. Případně exkurze do školy zaměřené na výchovu ke ZZŽ.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v problematice zdraví, zdravého životního stylu a výchovy ke zdravému způsobu života, a to jak teoreticky, tak i prakticky; orientuje se ve valeologické problematice. Vychází z fyzické, psychické, sociální a duchovní kultury osobnosti. Podrobněji zná složky výchovy ke zdravému způsobu života jako zásady správné výživy, dostatek pohybu, dostatek spánku, péči o tělo a chrup, vč. otužování, zásady duševní hygieny, ochranu před běžnými nákazami, odolnost vůči zneužití škodlivými vlivy a návyky (blíže viz v cílech a obsahu předmětu). Je připraven výše uvedené aplikovat v rámci výchovy a výuky na ZŠ a SŠ, přičemž vychází z příslušných rámcových a školních vzdělávacích programů. Ovládá prevenci a zvládání stresu, dále problematiku několika druhů relaxace a cvičení. Je připraven k valeologickým průzkumům ve školách.
Literatura
HAVLÍNOVÁ, M., PŘIBISLAVSKÁ, P. Výchova ke zdravému způsobu života. In Kolektiv autorů (Kurelová, M. ed). Pedagogika IV. Vybrané kapitoly z teorie a praxe výchovy. Ostrava : PdF OU, 1996. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.SALAČOVÁ, L. Cestou ke zdraví. Praha : MZ ČR, 1994. DOLINSKÝ, G. (ed.) a kol. Problematika výchovy dětí a mládeže ke zdravému způsobu života v evropských zemích. Sborník příspěvků z 1. mezinárodní konference evropských zemí. Brno : Pedagogická fakulta MU, 1997. HAVLÍNOVÁ, M. (ed.), KOPŘIVA, P., MAYER, I., VILDOVÁ, Z. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál, 1998. PROKEŠOVÁ, M. (ed.). Sborník pro metodiky protidrogové prevence a sociálně patologických jevů. Ostrava : Repronis, 2002.
Požadavky
Vypracování seminární práce s valeologickou problematikou, vystoupení v semináři, aktivní účast v diskusích a workshopech.
Garant
doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.