Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (KPD / ZPDVV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / ZPDVV - Základy pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Metodologické otázky pedagogiky - pojetí a předmět, filozofická, společenská a systémová východiska, integrační a diferenciační kritérium dělení ped. věd, výzkum v pedagogice;2) Základní pedagogické kategorie a pojmy - cíle výchovy, základní podmínky pro realizaci záměrné výchovy, prostředky výchovy v širším slova smyslu a jejich uplatnění ve výchovně vzdělávacím procesu: znaky a charakteristiky VVP, organizační formy vyučování a výchovy, obsah výchovy, zásady, metody a materiálně didaktické prostředky uplatňované ve výchově a vzdělávání. Subjektivní a objektivní činitelé výchovy. Výchovné prostředí rodinné, školní a mimoškolní výchovy;3) Česká výchovně vzdělávací soustava - její vývoj, vzdělávací a školská politika a současný stav české VVS. Základní informace o vzdělávání v zemích EU, srovnání;4) Alternativní pedagogika a škola ve vztahu k tradici české školy - J. A. Komenský, myšlenky a názory, reformní pedagogické proudy a současné alternativy v pedagogice a škole za zvýraznění působení pokrokového učitelstva mezi světovými válkami.(146,912,1057)

Získané způsobilosti

Student umí a zná význam a úkoly pedagogiky ve výchově a vzdělávání. Dokáže vysvětlit základní kategorie a pojmy obecné pedagogiky a ovládá je. Využívá jich v sebepoznání a v sebevýchově. Umí srovnat vývojové etapy českého školského systému a postavení našeho školství ve vztahu k EU. Je způsobilý pracovat s obecně pedagogickými kategoriemi a pojmy v oblasti výchovy ke zdraví. (59,320,379)

Literatura

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : TRITON, 2004. Malach, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava, PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.MRHAČ, J. Teorie a praxe školského managementu - řízení výchovy a vzdělávání. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-064-5.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.Vybrané spisy J. A. Komenského. I - IV. díl. Praha, 1958. Walterová, E. a kol. Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha : PdF, 1997. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Malach, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. brno, 1995. Eger, L. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň, 2006. ISBN 80-7238-583-6.SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 8090173799.

Požadavky

Zpracování seminární práce na téma, které bude stanoveno na počátku semestru a bude se týkat aktuálních otázek školské a vzdělávací politiky např. problematiky sociálně patologických jevů. Informace obdrží studenti v prvních lekcích. "Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.