Předmět Vývojová psychologie (KPE / 22SV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 22SV - Vývojová psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět vývojové psychologie, determinace a zákonitosti vývoje člověka, vývojové modely, vývojová periodizace.2. Metody vývojové psychologie, výzkumné strategie.3. Teorie psychického vývoje (Freud, Erikson, Piaget, Vygotskij, Kohlberg).4. Prenatální období, jeho průběh, vývoj nervové soustavy, aktivita plodu, činitelé působící na vývoj plodu, porod.5. Novorozenecké a kojenecké období (vrozené reflexy, vývoj motoriky, poznávacích procesů, předpoklady pro nástup řeči, sociální vztahy, emoční vývoj).6. Období batolete (psychomotorický vývoj, kognitivní procesy, myšlení a řeč, tvoření návyků, sebeuvědomění, projevy vůle, období "prvního vzdoru").7. Předškolní věk (problematika školní zralosti - připravenosti, diagnostika ŠZ, příčiny nezralosti.8. Mladší školní věk (vstup dítěte do školy, adaptační projevy, rozvoj poznávacích procesů.9. Pubescence. Somatické a psychické změny. Charakteristika prepuberty a puberty u dívek a chlapců. Postoj k autoritám, vliv vrstevníků. Otázka další studijní orientace.10. Adolescence - biologické, psychologické a sociální aspekty. Hlavní vývojové úkoly.11. Období dospělosti - charakteristika mladšího, středního a staršího dospělého věku. Vývojové úkoly a krize. Mezigenerační vztahy.12. Období stáří, psychické změny ve stáří, sociální zařazení starých lidí.
Získané způsobilosti
Schopnost aplikace nabytých poznatků při práci s žáky.Dovednost pracovat s žáky podle jejich vývojových odlišností. Znalost teoretických koncepcí vývojové psychologie.Kompetence - adekvátní posuzování vývojového stádia jednotlivce z hlediska vývojové psychologie.Znalost metod vývojové psychologie a výzkumných strategií.
Literatura
MACEK, P. Adolescence. Praha : Portál, 1999. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2003. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. PAVLAS. I., VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie I. Ostrava : PdF OU, 1999.
Požadavky
Student je povinen účastnit se konzultací, na kterých se aktivně zapojuje do diskuse o probíraných tématech a zpracuje písemnou práci v rozsahu 3-5 normalizovaných stran na vybrané téma z vývojové psychologie (s využitím minimálně jedné monografie). Musí tak prokázat znalosti z daného předmětu.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.