Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy patopsychologie (KPE / 2PAPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 2PAPS - Základy patopsychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Příčiny psychických poruch: etiopatologické faktory: stres, frustrace, rizikové faktory, psychická krize, suicidální tendence2. Poruchy psychických funkcí: poruchy vnímání, myšlení, inteligence, řeči, pozornosti, paměti3. Poruchy psychických funkcí: citů, pudů, vědomí.4. Dětské a dospělé neurotické chování: pojetí neuróz různých psychologických směrů, klasifikace neurotických poruch (neurastenie, psychiastenie, hysterie, anxiózní, fobická, kompulzivní, depresivní, disociační, školní neurózy)5. Poruchy osobnosti: základní terminologie: osobnost a abnormní osobnost, akcentovaná osobnost, hraniční osobnost, psychická traumata, kompenzace, dekompenzace6. Přehled poruch osobnosti: disociální, emočně nestabilní, závislá, úzkostná, paranoidní, schizoidní, anankastická, histriónská, narcistická, mytomanická, adekvátní profesionální pomoc7. Poruchy chování: hyper a hypoaktivita, příznaky: multikauzální podmíněnost, zvýšená nebo snížená pohyblivost, dráždivost, pozornost, impulzivita, labilita, unavitelnost, psychomotorika, nerovnoměrnost, distorze vnímání, formy: vzdor, negativismus, selektivní mutismus, lhaní, krádeže, útěky toulání, šikana, delinkvence, drogy, akcelerace psychosexuálního vývoje, možnosti v reparaci obtíží8. Drogová závislost: teorie drogové závislosti, droga, somatická a psychická závislost, abúzus, abstinenční syndrom, party, iniciace, tr. činnost, vývojová stádia závislosti, klasifikace: alkoholismus a barbituráty, amfetamin, kanabis, kokain, halucinogeny, opiáty, tabakismus, role profesionálů v komplexové terapii9. Psychotická onemocnění dětí a dospělých: základní znaky psychózy (poruchy myšlení, jednání, emocí), schizofrenie: symplexní, hebefrenní, katatonní, manio depresivní, paranoidní psychózy10. Organické poškození centrálního nervového systému: ADHD syndrom, vrozené mozkové vady, traumata, deteriorace11. Disfunkční rodina: dětská deprivace a subdeprivace, typy výchovy v rodině, problémová, disfunkční, afunkční, soudržnost, emocionalita, intimita a chování rodiny, CAN (Child Abuse and Neglect): zanedbávání, zneužívání, týrání, náhradní rodinná péče, ÚSP, role specialistů v prevenci12. Terapeutické směry v patopsychologii13. Spolupráce pedagoga, psychiatra, psychologa, neurologa, orgánů činných v trestním řízení

Získané způsobilosti

Znalost patologických jevů a noremSchopnost nejzákladnější diagnostiky patologických jevů (omezeno na nejčetnější poruchy)Schopnost nahlížet na různé projevy lidí z psychologické perspektivy norma/nenormaZnalost různých přístupů práce s klientem v závislosti na jeho psychickém, smyslovém i fyzickém postiženíDovednost jednat s narušenými jedinci adekvátním způsobem Znalost práce s kasuistikou

Literatura

ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. DUNOVSKÝ, J., MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava : PdF OU, 2003. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha : Grada, 2001. MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha : Portál, 2000. MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1974. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. KLOUBEK, M. Sexuálně zneužité děti. Praha : BKB, 1995. Weiss, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0929-3.TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha : Portál, 1997. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J. Světy postižených. Praha : Avicenum, 1988.

Požadavky

Písemná zkouška (formou testu)80% účastStudent musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.

Vyučující

PhDr. Petr Šišák