Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Výchova ke zdraví (KPE / 2VSZZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 2VSZZ - SZZ - Výchova ke zdraví, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývojové etapy člověka, rizika jejich nenaplnění. Obranné mechanismy. Podpora v jednotlivých obdobích vývoje.2. Vývoj komunikace v závislosti na specifice věkového období.3. Traumatické události a jejich následky v rizikovém chování a jednání. Možnosti intervence. Spolupráce s rodiči, pozitiva, rizika.4. Příprava na partnerství a manželství, založení rodiny, odpovědné rodičovství. Nezletilá manželství a jejich důsledky. Znalosti a postoje dospívajících k otázkám partnerství a rodičovství. Bezpečné chování při kontaktu s vrstevníky. Prevence kriminálních činů. Způsoby chování v krizových situacích. Možnosti odborné pomoci.5. Rodina a širší sociální prostředí. Vliv rodinného prostředí na rozvoj osobnosti. Základy rodinného fungování. Potřeby členů rodiny. Soukromí, estetika prostředí. Role a postavení ženy a muže v rodině v minulosti a současnosti.6. Péče o zdraví, hygiena, režim dne. Životní rytmy a zdraví, prostředí a zdraví. Intimní hygiena chlapců a dívek. Biorytmy a negativní vliv prostředí. Situace ohrožující zdravý vývoj osobnosti, možnosti předcházení, řešení.7. Sexuální výchova: Vztahy mezi lidmi, vztahy k druhému pohlaví, partnerské vztahy. První sexuální kontakty. Biologická, psychická a sociální zralost. Start pohlavního života. Metody antikoncepce.8. Sexuální výchova: Rizika spojená se sexuálním životem. Pohlavní choroby. Ukončení těhotenství? Prevence a způsoby řešení krizových situací. Sexuální orientace. Sexuálně orientovaná kriminalita. Předsudky a diskriminace. Negativní jevy - komercionalizovaná sexualita.9. Cíle a obsah procesu vyučování-učení se ve "Výchově ke zdraví". Pojetí a cíle "Výchovy ke zdraví" na ZŠ. Pedagogické dokumenty vymezující cíle a obsah výchovy ke zdraví jako vyučovacího předmětu na ZŠ (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Školní vzdělávací program).10. Zdravý způsob života a péče o zdraví, změny v životě člověka a jejich reflexe, rizika ohrožující zdraví a jejich prevence při naplňování cílů "Výchovy ke zdraví" na ZŠ.11. Psychosomatika, psychosomatické projevy a choroby u dětí a dospívajících.12. Zátěž a stres, příčiny, projevy a dopady stresu. Přístupy ke stresu.13. Nemoc a její zvládání. Biopsychosociální pojetí nemoci. Stádia nemoci. Prožívání nemoci. Autoplastický obraz nemoci. Bolest a její mírnění.14. Faktory ohrožující a podporující (sociální opora, hardiness, SOC - Antonovski, resilience, chování typu A/B, aj.) zdraví člověka v biopsychosociálním kontextu.15. Pasivní a aktivní způsoby zvládání zátěží (obranné reakce a coping). Rozdíl mezi těmito pojmy, příklady příslušných reakcí.16. Poškození CNS a jejich důsledky ve školní praxi.17. Specifika výuky dětí fyzicky a smyslově handicapovaných: poruchy zraku, sluchu, hybného ústrojí. Integrace do společnosti, prevence syndromu sebepodceňování.18. Závislosti na psychotropních látkách: definice, jejich druhy, fáze vývoje závislosti, prevence ve výchově, práce s rodiči, léčba, resocializace.19. Psychopatologické projevy u dětí a dospívajících (např. u poruch: neurotických, psychotických a osobnostních).20. Integrující principy školy podporující zdraví a rizika ohrožující jejich uplatnění. Pohoda prostředí jako první pilíř podpory zdraví ve škole a jeho naplnění v projektu školy. Zdravé učení jako druhý pilíř, zásady vztahující se k učení. Otevřené partnerství - škola jako demokratické společenství

Získané způsobilosti

Student si osvojil teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti bio-psycho-sociální problematiky ochrany zdraví a zdravého životního stylu.

Literatura

Literatura je uvedena u státnicových okruhů oboru.

Požadavky

Absolvent dovede analyzovat bio-psycho-sociální kontext zdravotních problémů dětí a dospívajících a stanovit postupy vedoucí ke změně. Prokáže osvojení pedagogicko-psychologických dovedností pro učitelskou profesi.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.