Předmět Psychopatologie dítěte (KPE / 3PATD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 3PATD - Psychopatologie dítěte, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Uvedení do problematiky předmětu, výskyt a význam psychopatologických projevů.2. Příčiny psychických poruch dětí (vlivy prenatální, perinatální, postnatální).3. Příčiny poruch chování - vliv prostředí, souvislost s věkovým obdobím, retardace jako zdroj poruch chování dítěte.4. Poruchy psychických funkcí u dětí: poruchy vnímání, emotivity, myšlení a inteligence.5. Poruchy psychických funkcí u dětí: poruchy paměti, jednání a vědomí.6. Neurotické chování u dětí, klasifikace neurotických poruch.7. Reaktivní stavy u dětí.8. Poruchy osobnosti u dětí.9. Poruchy chování u dětí: lži, krádeže, opouštění domova a záškoláctví, toxikománie, poruchy sexuální aktivity, sebepoškození, sebevražedné pokusy a sebecraždy, antisociální chování a delikvence.10. Puberta a její problematika.11. Psychotická onemocnění dětí: základní znaky psychózy, paranoia, schizofrenie, parafrenie, manio depresivní, učitel a nemocní psychózami.12. Organické poškození centrálního nervového systému: epilepsie, ADHD syndrom, vrozené mozkové vady, traumata, dětská deteriorace.
Získané způsobilosti
Absolvent získá základní znalosti o přístupu k psychicky postiženému dítěti.U psychiatrických diagnóz dovede uplatnit laický přístup první pomoci.Získá informace o prevenci v psychopatologii dětí.Je schopen akceptovat rozdíly mezi dospělou populací a dětmi.
Literatura
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.:. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha: Grada, 1997. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. Selikowitz, M.:. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha : Grada, 2001. Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. Cooková, P., O´Dellová, N. Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Praha : Grada, 2001. Munden, A., Arcelus, J.:. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1974. Kloubek, M.:. Sexuálně zneužité děti. Praha: BKB, 1995. Blažek, B., Olmrová, J. Světy postižených. Praha : Avicenum, 1988. Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995.
Požadavky
Podmínky udělení zkoušky: Minimální účast 80% na seminářích. Písemný test reprezentující znalost předmětu: 60% úspěšnosti - dobře, 75% úspěšnosti - velmi dobře, 95% úspěšnosti - výborně.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.