Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychopatologie (KPE / 3PATP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 3PATP - Psychopatologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výuková a seminární témata:1. Příčiny psychických poruch dětí: etiopatologické faktory: stres, frustrace, rizikové faktory, psychická krize, suicidální tendence.2. Poruchy psychických funkcí u dětí: poruchy vnímání, myšlení, inteligence, řeči, pozornosti, paměti.3. Poruchy psychických funkcí u dětí: citů, pudů, vědomí.4. Dětské neurotické chování: pojetí neuróz různých psychologických směrů, klasifikace neurotických poruch (neurastenie, psychiastenie, hysterie, anxiózní, fobická, kompulzivní, depresivní, disociační, školní neurózy).5. Poruchy osobnosti u dětí: základní terminologie: osobnost a abnormní osobnost, akcentovaná osobnost, hraniční osobnost, psychická traumata, kompenzace, dekompenzace.6. Přehled poruch osobnosti u dětí: disociální, emočně nestabilní, závislá, úzkostná, paranoidní, schizoidní, anankastická, histriónská, narcistická, mytomanická, adekvátní profesionální pomoc .7. Poruchy chování u dětí: hyper a hypoaktivita, příznaky: multikauzální podmíněnost, zvýšená nebo snížená pohyblivost, dráždivost, pozornost, impulzivita, labilita, unavitelnost, psychomotorika, nerovnoměrnost, distorze vnímání, formy: vzdor, negativismus, selektivní mutismus, lhaní, krádeže, útěky toulání, šikana, delinkvence, drogy, akcelerace psychosexuálního vývoje, možnosti v reparaci obtíží.8. Drogová závislost v dětském věku: teorie drogové závislosti, droga, somatická a psychická závislost, abúzus, abstinenční syndrom, party, iniciace, tr. činnost, vývojová stádia závislosti, klasifikace: alkoholismus a barbituráty, amfetamin, kanabis, kokain, halucinogeny, opiáty, tabakismus, role profesionálů v komplexové terapii.9. Psychotická onemocnění dětí: základní znaky psychózy (poruchy myšlení, jednání, emocí), schizofrenie: symplexní, hebefrenní, katatonní, manio depresivní, paranoidní psychózy.10. Organické poškození centrálního nervového systému: ADHD syndrom, vrozené mozkové vady, traumata, dětská deteriorace.11. Disfunkční rodina: dětská deprivace a subdeprivace, typy výchovy v rodině, problémová, disfunkční, afunkční, soudržnost, emocionalita, intimita a chování rodiny, CAN (Child Abuse and Neglect): zanedbávání, zneužívání, týrání, náhradní rodinná péče, ÚSP, role specialistů v prevenci.12. Terapeutické směry v patopsychologii.13. Spolupráce pedagoga, psychiatra, psychologa, neurologa, orgánů činných v trestním řízení.

Získané způsobilosti

Orientace v oblasti psychopatologie obecné a speciální, základní znalost terminologie, zařazení psychických nemocí a poruch u dětí i dospělých, znalost základů psychoterapie, patologie rodiny a poskytnutí laické pomoci a prevence.

Literatura

Matějček, Z., a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. Langmeier, J. Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. Mlčák, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: PdF OU, 2003. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. Říčan, P., Krejčířová, D., a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha: Grada, 1997. Selikowitz, M.:. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha : Grada, 2001. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. Cooková, P., O´Dellová, N. Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Praha : Grada, 2001. Munden, A., Arcelus, J.:. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. Kloubek, M.:. Sexuálně zneužité děti. Praha: BKB, 1995. Blažek, B., Olmrová, J. Světy postižených. Praha : Avicenum, 1988. Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995.

Požadavky

Podmínky udělení zkoušky: Minimální účast na cvičení (semináři) 5x za semestr, odevzdání a prezentace seminární práce v rozsahu 2 - 4 stran. Písemný test reprezentující znalost předmětu: 60% úspěšnosti - dobře, 75% úspěšnosti - velmi dobře, 95% úspěšnosti - výborně (nebo ústní zkouška - dle akutní vytíženosti examinátora v semestru s týmž % hodnocením).Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.PhDr. Petr ŠišákPhDr. Bohumil Vašina