Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy výzkumu v ped. a psych. (KPE / 3PSME)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 3PSME - Základy výzkumu v ped. a psych., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do metodologie (vymezení oboru, vlastnosti vědy, metody získávání a fixace názoru, cíle zkoumání, hodnocení vědecké teorie, vědecká literatura, dynamika a testování teorií atd.)2. Pojmy, systémy, plán výzkumu (definování, přirozené systémy, výzkumná otázka, fáze výzkumu atd.)3. Základní a výběrový soubor (vzorek, populace, metody výběru participantů atd.)4. Proměnné (závisle a nezávisle proměnná, schéma S-O-R, nežádoucí vlivy, vztahy mezi proměnnými, kontrola proměnných atd.)5. Design výzkumu (experiment, kvazi-experiment, faktoriální design, korelační studie, ex-post-facto, vývojové designy, orientační průzkumy atd.)6. Metody získávání dat (vazba na psychodiagnostiku, výčet metod, tvorba dotazníků)7. Vazba metodologie na statistické metody (popisná statistika, statistické testy, hypotézy atd.)8. Základy psychometrie (škály měření, normální rozložení, standardní skóry, validita, reliabilita, standardizace atd.)9. Filozofické kořeny kvalitativního přístupu. Aplikační možnosti kvalitativního výzkumu. Základní charakteristiky kvalitativního výzkumu. Příprava výzkumného projektu. Nepravděpodobnostní metody výběru participantů. Metody získávání dat (rozhovor, pozorování, ohnisková skupina, odhady, analýza dokumentů). Metody zpracování a analýza kvalitativních dat.10. Etické a jiné aspekty psychologického výzkumu a jeho publikování (práva participantů, informovaný souhlas, odpovědnost výzkumníka, možnosti publikace atd.)

Získané způsobilosti

- Zdůvodňuje zvolené metodologické postupy pro konkrétní záměry.- Rozumí problematice sběru dat, jejich třídění a vyhodnocování.- Detekuje riziková místa při konstrukci výzkumu.- Kritizuje vadné metodologické postupy.- Získává praktické znalosti pro tvorbu vlastní gradační práce.

Literatura

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. Maršálová, L., Mikšík, O. Metodológiea a metédy psychologického výskumu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakľadatelstvo, 1990. Ferjenčík, J. Úvod do medodologie psychologického výzkumu. Praha:Portál, 2000. Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004. PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2009. BŘICHÁČEK, V. Úvod do psychologického škálování. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1978. Říčan, P. Úvod do psychometrie. Bratislava Psychodiagnostické a didaktické testy, 1977. PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. Reiterová, E. Základy psychometrie. Olomouc: FF UP, 2003. Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování, pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972. Reiterová, E. Základy ze statistiky pro studenty psychologie. Olomouc: FF UP, 2000.

Požadavky

Student musí splnit níže uvedené požadavky, aby mu mohla být udělena klasifikace dle stanoveného klíče. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce či zápočtovému testu je 80 % účast na seminářích, aktivní přístup a diskuse o probíraných tématech. Vlastní zkouška či zápočet bude probíhat formou testu. Test klade více důrazu na logické uvažování než na faktografii. Předpokladem ke zvládnutí testu je dokonalá orientace v problematice metodologie psychologického výzkumu. Na práci s testem je vyhrazeno 35 minut. Vlastní test je složen ze 45 otázek. Každá otázka je označena pořadovým číslem otázky (1 až 45) a ke každé otázce jsou 4 možné odpovědi, označené písmeny (a, b, c, d), přičemž vyhovující je vždy právě jedna správná odpověď. Každá správně zodpovězená otázka je hodnocena jedním bodem, chybně zodpovězená otázka nebo nezodpovězená otázka je hodnocena 0 body. Pro vyplňování personálií používejte výhradně hůlkové písmo. Každou svoji odpověď zaznamenejte do záznamového archu. Správnou odpověď vyznačte křížkem do příslušného pole u varianty odpovědi, kterou považujete za správnou. V případě, že chcete svou odpověď u některé položky opravit, přeškrtněte ji a namísto ní označte žádanou variantu odpovědi.Hodnocení testuBody_____________Zkouška_____________ Zápočet======================================0-22________________4_________________nesplnil23-30_______________3_________________splnil31-38_______________2_________________splnil39-45_______________1_________________splnilV průběhu testu není povoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový sešit, záznamová arch a psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4 (resp. jako nesplnil) bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

PhDr. Pavel Hurda, PhD.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.PhDr. Pavel Hurda, PhD.