Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie sociální a pedagogická (KPE / 3PSY2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 3PSY2 - Psychologie sociální a pedagogická, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět sociální psychologie - vymezení pojmu. Vznik a vývoj, vztah k jiným vědním oborům.2. Socializace - Proces sociálního učení. Socializační funkce rodiny. Kulturní vzorce a sociální normy. Vývoj sebeuvědomění. Sociální zralost. Neúspěšná socializace.3. Sociální interakce - Utváření sociálních vztahů a jejich dimenze. Sociální percepce a sociální chování.4. Sociální komunikace - Druhy sociální komunikace, struktura a formy komunikace. Komunikační styly.5. Sociální motivace - Potřeby a motivy. Afiliance. Hodnotové orientace. Zájmy. Motivace k činnosti, výkonu a sociální zařazenosti.6. Sociální postoje - Funkce a struktura postojů. Změny postojů. Přesudky a stereotypy. Ovlivňování postojů.7. Konflikt a kooperace - charakteristika a kategorizace konfliktů. Frustrace, deprivace, stres. Obranné mechanismy. Agrese.8. Sociální skupiny - Vymezení a klasifikae. Skupinové normy a vztahy. Sociální pozice a status.9. Sociálně psychologické metody - Pozorování. Experiment. Rozhovor. Dotazníky. Sociometrie a její zpracování.1. Předmět a význam pedagogické psychologie - vymezení pojmu, vztah k jiným psychologickým odvětvím, možnosti aplikace psychologických poznatků ve výchově a vzdělávání.2. Psychologie výchovy - výchova a její aktuální otázky, současné pojetí, výchova v činnostech (hra, učení, práce, výchovné prostředky, způsoby a styly výchovy a jejich účinnosti.3. Vybrané otázky školní psychologie - učení ve školním kontextu, typy učení, žák v procesu učení, jeho motivace, tvořivost, vlastnosti osobnosti.4. Interakce učitel - žák: vzájemné očekávání, hodnocení, zkoušení, poznávání žáků učitelem, obtíže, chyby, možnosti ovlivnění chování žáka, žák a poruchy adaptace na školní prostředí.5. Školní třída jako sociální skupina - specifika školní třídy, klima školní třídy a jeho ovlivňování.6. Zvládání školní zátěže - psychosociální stres a faktory, které jej ovlivňují z pohledu žáka, psychosociální stres z pohledu učitele, strategie a styly zvládání zátěže.

Získané způsobilosti

Student získá:- seznámí se s procesem sociálního začlenění jedince do společnosti,- chápe princip utváření sociálních kontaktů a problematikou mezilidské komunikace,- hodnotí efektivitu činitelů působících na žáky při učení,- definuje zákonitosti života sociálních skupin aplikované na školní třídu,- bude umět popsat roli psychologie zdraví ve vztahu k problematice učení.

Literatura

Čížková, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2002. Paulík, K. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2002. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. Vašutová, M.:. Vývojová psychologie pro učitele odborných předmětů. Ostrava: OU, 2003. Elliot, J., Place, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. West, G. K. Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál, 2002. Orvin, G. H. Dospívání. Praha: Grada, 2001. Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996.

Požadavky

80% účasti na cvičeníOsobní individuální konzultace včetně e-mailové komunikace s vyučujícím.Zkouška.

Garant

PhDr. Petr Šišák

Vyučující

PhDr. Petr ŠišákPhDr. Petr Šišák