Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie života se zrak. postižením (KPE / 3PZZP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 3PZZP - Psychologie života se zrak. postižením, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Zrakové vady, nejčastější diagnózy očních vad a nemocí v dětském věku i v dospělosti.2. Oftalmologické základy. Rozdělení zrakových vad dle stupně vidění.3. Ztráta zraku v raném věku a reakce rodičů na diagnózu dítěte s postižením.4. Specifika zrakového postižení u dítěte.5. Ztráta zraku v dospělosti. Ztráta zraku a změna osobnosti.6. Tradiční a alternativní model rehabilitace po ztrátě zraku.7. Akceptace zrakového postižení (přijetí a nepřijetí vady u dítěte, u dospělých osob se zbytky zraku, slabozrakých a nevidomých).8. Postoje a předsudky. Předsudky v odborných kruzích. Nejčastější mýty a realita o lidech se zrakovým postižením.9. Systém služeb pro děti a dospělé se zrakovým postižením v ČR I. Historie péče o občany se zrakovým postižením.10. Systém služeb pro děti a dospělé se zrakovým postižením v ČR II. Současná situace.11. Psychologické služby poskytované občanům se zrakovým postižením.12. Zásady pro psychologické vyšetření osob se zrakovým postižením. Diagnostika. Výsledky dosavadních výzkumů.13. Edukace a rehabilitace osob s těžkým poškozením zraku. Oftalmopsychologie, oftalmopedie.

Získané způsobilosti

Získává vhled do psychologických aspektům života se zrakovým postižením.Orientuje se v typech zrakových postižení.Chápe nutnou změnou životního stylu po ztrátě zraku. Získá přehled o současném systému služeb poskytovaných lidem se zrakovým postižením a možnou psychologickou pomocí. Reflektuje oblast předsudků a stereotypů a to jak vlastních tak rozšířených ve společnosti vůči takto postiženým lidem.Rozvíjí dovednost v komunikaci se zrakově postiženými lidmi.

Literatura

Čálek, O. Jak pomoci při oslabení nebo ztrátě zraku?. Praha: SI, 1987. Vágnerová, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, 1995. Vágnerová, M., Hadj-Mousová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004. Kimplová, T. Ztráta zraku. Úvod do psychologické problematiky. 1. vydání. Ostrava: Repronis, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9.Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. Květoňová-Švecová, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84.Ludíková, L., Maleček, M. a kol. Tyflopedie I - III. Olomouc: Rektorát UP, 1988. Nielsenová, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha : ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.Čálek, O. Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. 2. vyd. Praha: SPN, 1989.

Požadavky

- Seminární práce v podobě eseje.- Docházka 80%.V případě blokové výuky je nutná plná docházka, jelikož tato je vedena prožitkovou formou. V tomto případě se soustřeďujeme na ty body obsahu sylabu, které studenti nejvíce potřebují a zajímají. Důraz je kladen na prožitek, následnou diskusi a tedy vlastní aktivitu studenta.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D.PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D.