Předmět Základy pedagogické psychologie (KPE / 3ZPEP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / 3ZPEP - Základy pedagogické psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Specifika věku, vývojové úkoly věku a důsledky v reagování, chování.2. Základní sociální potřeby a projevy v chování jednání při jejich nedosycenosti.3. Vznik závislostí a možnosti jejich korekce ve školském prostředí.4. Tvorba osobního příběhu žáka, studenta, jeho deskripce vyučujícím.5. Aktuální vzory a životní styly mládeže.6. Vedení dialogu s verbálně agresivním žákem, rodičem.7. Motivace nemotivovaného studenta, žáka.8. Možnosti zjišťování vztahu k vyučovanému předmětu a jeho korekce.9. Možnosti zjišťování negativních jevů a práce s konkrétním jedincem.10. Tvorba pravidel mezi učitelem a žáky v konkrétní školní třídě.11. Limity a sankce - možnosti vyšetřování incidentu.12. Řešení krizových situací ve výuce.13. Deformace životních postojů způsobované učitelským povoláním a jejich korekce.
Získané způsobilosti
Dokáže analyzovat vzniklé pedagogické situace z psychologického pohledu. Provádí deskripce stereotypů jejichž důsledkem je závadové chování. Rozvíjí schopnosti žáků (studentů) uchopovat a reflektovat své vlastní chování a jednání. Upevňuje schopnosti žáků (studentů) orientovat se v zátěžových situacích při výuce a zvládat jejich tlak.
Literatura
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. Vester, F. Myslet, učit se.. a zapomínat?. Plzeň : Fraus, 1997. Říčan, R. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. Provazník, K. Hygiena školní práce. Praha : Avicenum, 1991. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie, Část A a B. Olomouc : PdF UP, 1999. Svoboda, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava : OU PdF, 2005. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. Smékalová, E. a kol. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patlogických jevů. Olomouc, 2007. ISBN 80-7326-118-2.Svoboda, J. Texty k inspiraci vyučujícím : (zvláště rodinné a sexuální výchovy). Ostrava : OU PdF, 2010. Valenta J. Učíme se komunikovat. Kladno, 2005. ISBN 80-239-4514-9.KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci. Kladno : Asis, 2005. ISBN 80-239-4668-4.Boyden-Pesso, Diane; Pesso, Albert; Vrtbovská, P. Úvod do Pesso Boyden Systém Psychomotor. SCAN, 2009. ISBN 978-80-86620-15-2.Hédlová, V. a kol. Vzdělávejme se, abychom jim lépe rozuměli. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-254-1726-3.
Požadavky
- docházka na semináře- seminární práce- kazuistika a práce s ní- písemný zápočtový test
Garant
PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.