Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná psychologie a psychol. osobnosti (KPE / BOPPP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / BOPPP - Obecná psychologie a psychol. osobnosti, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení oboru psychologie. Předmět studia psychologie. Historické základy psychologie. Moderní psychologické přístupy. Biologický přístup. Behaviorální přístup. Kognitivní přístup. Psychoanalytický přístup. Fenomenologický přístup. Hlavní oblasti psychologie.2. Biologické základy psychologie. Neurony, akční potenciál, synaptický přenos, neurotransmitery. Organizace nervového systému. Struktura mozku. Zobrazování mozku, asymetrie mozku. Jazyk a mozek. Autonomní nervový systém. Endokrinní systém. Vliv genetiky na chování.3. Vědomí a nevědomí. Funkce vědomí. Podvědomí, předvědomí a nevědomí. Spánek, fáze spánku. Sny, význam snění, teorie snění, výklad snů. Hypnóza. Meditace. Psychoaktivní látky. Fenomén psí. Pozornost. Funkce pozornosti. Bezděčná a záměrná pozornost. Vlastnosti pozornosti. Výzkumy selektivní pozornosti.4. Senzorické procesy. Obecná charakteristika smyslových orgánů, rozdílový práh. Dělení smyslových orgánů. Stručná charakteristika všech senzorických oblastí se zaměřením na zrak a sluch.5. Vnímání. Organizace vjemového pole. Tvarové zákony, detektory rysů v mozkové kůře. Rozpoznávání objektů, procesy postupující shora-dolů. Prostorové vidění. Vnímání zdánlivého pohybu, stálost vnímání. Percepční iluze, individuální rozdíly ve vnímání, priming.6. Učení. Geneticky naprogramované druhy učení (habituace, senzitizace, imprintace). Klasické podmiňování. Operantní (instrumentální) podmiňování. Zákon efektu, typy posílení. Učení vhledem. Teorie sociálního učení.7. Paměť. Fáze paměti, modely paměti. Subsystémy dlouhodobé paměti. Vybavování a zapomínání. Dětská amnézie, zkreslování vzpomínek. Teorie zapomínání: rozpad pamětních stop, účelné zapomínání, interference, represe, teorie ztráty vodítek.8. Myšlení. Formy myšlení, druhy myšlení. Druhy pojmů z hlediska různých teorií. Neurčité pojmy. Myšlenkové operace logické a heuristické. Induktivní a deduktivní usuzování. Heuristické postupy při rozhodování. Myšlení a řešení problémů. Faktory ovlivňující řešení problémů. Reproduktivní a produktivní myšlení, konvergentní a divergentní myšlení.9. Jazyk a myšlení. Sdílené vlastnosti přirozených jazyků. Základní lingvistické pojmy. Druhy významů (denotát a konotát), znaky a symboly, Peirceovo dělení znaků. Vzájemný vztah myšlení a řeči: Teorie Piageta, Vygotského, Brunnera, hypotéza jazykové relativity.10. Inteligence. Nové teorie inteligence. Gardnerova teorie mnohočetné inteligence. Andersonova teorie inteligence a kognitivního vývoje. Sternbergova triarchická teorie aj.11. Motivace. Základní motivační okruhy. Sebezáchovné motivy. Motivy zajišťující přežití jednotlivce. Teorie drivů a homeostatické regulace. Motivy zajišťující přežití druhu. Teorie instinktů. Stimulační motivy. Teorie optimální úrovně aktivace. Solomonova teorie protikladných procesů. Komplexní teorie motivace: Teorie pudů, Murrayho teorie potřeb, Maslowova hierarchie.12. Emoce. Základní složky emocí. Tělesná složka: Fyziologický doprovod emočních prožitků, mozkové koreláty lidských citů (limbický systém, význam amygdaly). Výrazová složka emocí: Transkulturální výzkumy primárních emocí. Cítění. Obecné charakteristiky citových projevů. Popis primárních a komplexních lidských citů. Teorie emocí. James-Langeova, Cannon-Bardova Schachter-Singerova, kognitivní teorie emocí. Funkce emocí.13. Předmět studia psychologie osobnosti. Metody psychologického zkoumání rozboru osobnosti. Skladba osobnosti. Dynamika osobnosti. Vývoj osobnosti. Temperament. Charakter. Morálka.14. Teorie osobnosti. Psychoanalytická koncepce. Rysový (psychometrický) přístup. Humanisticko-existenciální přístup. Sociálně-kognitivní koncepce.15. Já a obranné mechanismy. Motivy a motivace. Emoce a osobnost. Konflikt, frustrace, úzkost. Poznávací funkce osobnosti.

Získané způsobilosti

Student ovládá:- základní psychologickou terminologii- získává znalost hlavních psychologických směrů a teorií- získává schopnost porozumět zákonitostem pedagogického procesu- rozvíjí dovednost hledat adekvátní řešení výukových situací - rozvíjí dovednost v komunikaci při problémových situacích

Literatura

Kassin, S. Psychologie. Brno : Computer Press, 2007. Nolen-Hoeksema, S., Frederickson, L. B., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha : Portál, 2012. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha : Portál, 2012. Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1983. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha : Portál, 2000. Barrett, L., Dunbar, R., Lycett, J. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2006. Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha : Academia, 2008. Sternberg, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. Hill, G.. Moderní psychologie. Praha : Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. Kern, H. et al. Přeheld psychologie. Praha : Portál, 1999. DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 2003. Janoušek, J., Hoskovec, J. Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Říčan, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005. CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. BLATNÝ, M. A KOL. Psychologie osobnosti : Hlavní témata, současné přístupy. Praha : Grada, 2010. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. Nakonečný, M. Úvod do psychologie. Praha : Academia, 2003. Cumminsová, D. Záhady experimentální psychologie. Praha : Portál, 2006. Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. Hall, C. S., Lindzey, G. (1997)Psychológia osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.

Požadavky

Student musí splnit níže uvedené požadavky, aby mu mohla být udělena klasifikace dle stanoveného klíče. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce či zápočtovému testu je 80 % účast na seminářích, aktivní přístup a diskuse o probíraných tématech. Vlastní zkouška či zápočet bude probíhat formou testu. Test klade více důrazu na logické uvažování než na faktografii. Předpokladem ke zvládnutí testu je dokonalá orientace v problematice obecné psychologie. Na práci s testem je vyhrazeno 35 minut. Vlastní test je složen ze 45 otázek. Každá otázka je označena pořadovým číslem otázky (1 až 45) a ke každé otázce jsou 4 možné odpovědi, označené písmeny (a, b, c, d), přičemž vyhovující je vždy právě jedna správná odpověď. Každá správně zodpovězená otázka je hodnocena jedním bodem, chybně zodpovězená otázka nebo nezodpovězená otázka je hodnocena 0 body. Pro vyplňování personálií používejte výhradně hůlkové písmo. Každou svoji odpověď zaznamenejte do záznamového archu. Správnou odpověď vyznačte křížkem do příslušného pole u varianty odpovědi, kterou považujete za správnou. V případě, že chcete svou odpověď u některé položky opravit, přeškrtněte ji a namísto ní označte žádanou variantu odpovědi.Vyhodnocení testuBody_____________Zkouška_____________ Zápočet======================================0-22________________4_________________nesplnil23-30_______________3_________________splnil31-38_______________2_________________splnil39-45_______________1_________________splnilV průběhu testu není povoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový sešit, záznamová arch a psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4 (resp. jako nesplnil) bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.

Garant

doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.