Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná psychologie (KPE / BOPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / BOPS - Obecná psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní témata:1. Neuro základy kognice2. Vnímání3. Pozornost4. Paměť5. Každodenní paměť, autobiografická paměť6. Jak se učit7. Usuzování, řešení problémů, rozhodování8. Tvořivost, kreativita9. Jazyk10. Vědomí11. Svobodná vůle12. Emoce13. MotivaceVolitelná témata: (pokud budeme mít čas; na přání studentů možná i další témata)- Meze poznání sebe sama i druhých- 2 systémy myšlení: rychlý a pomalý- HeuristikyPoznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Získané způsobilosti

Vycházejí z probíraných témat. Např.:Porozumění jak lidé vnímají a rekonstruují realitu.Prohloubení schopnosti kriticky přemýšlet nad vědeckými a pseudovědeckými poznatky.Umí použít různé techniky, jak se více naučit.Znají a umí použít některé heuristiky a znají jejich limity.Orientují se ve faktorech ovlivňujících efektivitu výuky a umí je ovlivnit.

Literatura

Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha : Academia, 2008. Kahneman, D. Myšlení: rychlé a pomalé. 2012. ŠMARDA, J. A KOL. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. Orel, M., Facová, V. a kol. Člověk, jeho mozek a svět. 2009. Gladwell, M. David a Goliáš: outsideři, odpoadlíci a umění bojovat s obry. Ariely, D. Jak drahá je intuice: proč nás selský rozum často vede ke ztrátovým rozhodnutím. 2012. Ariely, D. Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: iracionální faktory v ekonomice i životě. Práh, 2009. Carey, B. Jak se učíme. 2015. Baštecká, B., Mach, J. a kol. Klinická psychologie. 2015. Kol. autorů. Kniha psychologie. Knižní klub, 2014. Sternberg, R. L. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. Baddeley, A., Eysenck, M. W., Anderson, M. C. Memory. 2014. Slaterová, L. Pandořina skříňka: nejvýznamnější psychologické experimenty dvacátého století. 2005. Kassin, S. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007. Nolen-Hoeksema, S. a kol. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 2012. Heath, Ch., Heath, D. Rozhodnise. Jak ve správný čas najít správné řešení. 2014. Schacter, D. L. Sedm hříchů paměti. HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Baddeley, A. Vaše paměť. Brno: Jota, 1999. Cialdini, R. B. Vliv. Síla přesvědčování a manipulace. Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J. Beyerstein, B. L. 50 největších mýtů populární psychologie: opravník obecně oblíbených omylů o lidském chování. 2011.

Požadavky

a) Účast na výuce Doporučená je úplná účast na přednáškách i seminářích. Toleruje se max. 2 × absence u seminářů. b) Aktivní přístup na hodináchNapř. diskutování, účast na skupinových aktivitách. Je možné se některých aktivit neúčastnit (pravidlo "STOP"), nicméně dlouhodobá neúčast ve více aktivitách znamená nesplnění předmětu (kritérium ANO/NE). Neaktivní studenti či studentky budou na svou "neaktivitu" průběžně upozorňováni.c) Domácí příprava na hodiny (povinná součást)Např. četba, plnění e-learningových úkolů (http://moodle.osu.cz). E-learning obsahuje povinné a nepovinné aktivity. Ty jsou odlišeny: [P] = povinná aktivita, [N] = nepovinná, ale vřele doporučená aktivita. Toleruje se nevypracování max. dvou povinných aktivit. Příkladné a kvalitní vypracování může pozitivně ovlivnit výsledný počet bodů (zisk extra bodů). Klasifikace:Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno- průběžné testy: 3-4 průběžné mini-testy (50 % výsledné známky); povinná účast minimálně na dvou testech.- závěrečný test: obsah bude upřesněn na hodině (50 % výsledné známky); testují se zejména získané znalosti, schopnost tyto znalosti aplikovat či hodnotit; případně alternativní zakončení (bude upřesněno na konci semestru)- volitelné vypracování eseje: možnost zisku extra bodů a získání individuální zpětné vazby od lektora - cca 600 až 1000 slov (obsah bude upřesněn na hodině).

Garant

PhDr. Pavel Hurda, PhD.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.Mgr. Aleš Neusar, Ph.D.